Alla inlägg den 20 juni 2021

Av Nätverket Språkförsvaret - 20 juni 2021 16:26

Igår skrev Jonna Sima i Aftonbladet bland annat:


"I den populära Internationella Engelska skolan vet inte ens dess ordförande Carola Lemne vem eller vilka som i dag äger skolan. "Jag vet inget om dem", är den tidigare vd:n för Svenskt Näringslivs häpnadsväckande svar.


Skolverket har i åtta månader letat efter ägarna i den komplicerade ägarstrukturen till den skola som 28 000 svenska elever går i. Hittills har man kunnat lokalisera en mexikansk naturgashöjdare, en brittisk fondförvaltare och en direktör i Luxemburg som gjort pengar på tyska biltvättar.


Som ett ruttet skämt

 

Det låter som ett ruttet skämt. Att det inte finns något land i den utvecklade världen som har tagit efter Sveriges rovkapitalistiska skolexperiment är inte konstigt."


Läs vidare här!


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 20 juni 2021 08:00

Söndagens svenskspråkiga sång


Sven-Ingvars - När solen färgar juninatten 


Söndagens svenskspråkiga dikt


Som en dröm


Midsommarkväll, då alla läppar skämta, 

då alla unga, starka lungor flämta 

av sång och skratt och dansens övermått - 

som enslig vaktel flyr bland åkerns klöver, 

med hjärta, som av minnen flödar över, 

jag vandrar vägar, där med dig jag gått.


Jag vet, att inom dessa hagars grindar 

med gång så lätt som inga sommarvindar 

din själ går svärmande och varm i natt. 

Likt blommans doft till vännen långt bland gräsen 

all skär och luftig längtan i ditt väsen 

far ut och söker mig i fjärran fatt.


Jag ser dig komma som en dröm. I håret 

du bär en fuktig knopp från nyponsnåret, 

och arla ungdom talar din gestalt. 

Du är som förr min följeslagarinna, 

min ömhets barn, min kärleks vuxna kvinna, 

och jag är din, med liv, med blod och allt.


Du går bredvid mig, men mitt hjärta bävar, 

och tyst jag ser, hur kvällens dager svävar 

omkring ditt huvud glorielikt och skyggt. 

Det är ej blott i diktens veka stunder 

jag tyckt mig skåda detta helgonunder 

och fruktat se dig vingas som till flykt.


Ibland när dina ögon vackrast glimma, 

jag ser i dem en dunkel aning strimma 

och sjuka tankars sky din panna bär. 

Jag har en dröm, som ofta kommer åter: 

invid en rosensmyckad bädd jag gråter, 

men sällsamt lugn är hon, som vilar där..


När granarna i midnattssömnen nicka, 

jag vandrar än med drömmens bleka flicka, 

som om vi aldrig kunde tala nog. 

Ej kyss, ej kroppsligt famntag vi begära; 

blott själ till själ är äktenskapligt nära 

i denna längtans brudnatt djupt i skog.


Erik Axel Karlfeldt

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Skapa flashcards