Senaste inläggen
(Texten är hämtad från Värmlands Folkblad den 12/5 2024))
"Det är klart att det säger något om Stefan Holm att han inte klarade av en dag som lärarvikarie i en av kommunens friskolor utan att agera fysiskt mot en elev. Men det säger helt uppenbart också en hel del om skolans omdöme. Hur gick man till väga för att försäkra sig om att en vikarie klarar av en klass med barn?
Händelsen avslöjar dessutom återigen hur stökigt det verkar vara på en skola som på sin hemsida tvärtom menar att man ”erbjuder en trygg och ordnad miljö där lärare kan undervisa och elever lära”.
Holm säger också till NWT, som var de första som skrev om händelsen, att han valde att vikariera på Engelska skolan eftersom han trodde att det skulle vara ordning och reda där, ”men det var väldigt stökiga lektioner allihop. Jag har aldrig upplevt något liknande”.
Att ungar i tonåren kan vara rent plågsamt jobbiga vet alla som umgåtts med en i mer än fem minuter likväl som att ungar i tonåren gillar att testa vikarier i klassrummen.
Men det är inte utan att man misstänker att friskolornas ”kundtänk” och marknadsföring spelar in här och får föräldrar att likt Stefan Holm själv tro att det i just dessa skolor helt magiskt bara ska uppstå ”ordning och reda”. Detta trots att upprepade mätningar bland eleverna visat att just Engelska skolan i Karlstad hamnat i botten när det gäller upplevd studiero och ordning.
Stefan Holms första dag som lärare blev också hans sista. Det är förstås trist, men med tanke på hur det gick rätt även helt oundvikligt. Han kan dock lugna sig med att den där polisanmälan med all sannolikhet inte kommer att leda nånstans."
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Vi medborgare måste sätta stopp för det koloniala införandet av engelska som undervisningsspråk i svensk skola samt stölden av svenska skattemedel som idag överförs till utländska riskkapitalister. Varför tvingas vi göda en verksamhet som bestjäls oss på både på våra samhällsgemensamma pengar men också på vårt språk och därmed även kultur? Svenska är lagstadgat officiellt huvudspråk sedan 2009 och ska som sådant inte vara något valbart i svensk skola. Engelska är inte ens ett officiellt minoritetsspråk. Att inget annat land tillåter skolor lika IES säger allt! IES är påkommet med att sätta fuskbetyg, att de tillskansar sig otillåtna bidrag samt att de undervisar för lite på svenska, bara för att nämna några av alla stolligheter som pågår. De ska bort ur svensk skola! Svenska skattemedel ska oavkortat gå till svensk skola med undervisning på svenska, språkundervisning undantaget. Punkt slut!
Sunt förnuft
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Söndagens svenskspråkiga sång
MOONICA MAC - STARK & SÅRBAR
Söndagens svenskspråkiga dikt
Bördan
Jag längtar,
och jag vet vad som tynger mig med längtan,
vad som lägger längtan under mitt hjärta
som en ofödd:
dina läppar,
att de en gång måtte tungt pressa mina,
som molnet pressar den evigt bundna horisonten.
Stina Aronson
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
...där Stefan Holm hoppade in som vikarie men synnerligen snabbt fick nog.
Faktum är att IES presterar under medel vad gäller trygghet och studiero.
Personligen skule jag aldrig låta mina barn komma i närheten av någon av IES språkbytesskolor/missionsstationer.
Jag vill att de ska bibehålla en komplett och god svenska, istället för att bli bleka och okunniga USA-kopior.
Engelska lär de sig garanterat ändå i svensk skola.
Då IES även leder den mindre smickrande glädjebetygsligan, tillmäter jag deras betyg lika mycket värde som pappret som omsluter hylsan i toalettrullehållaren.
Uppmärksam
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Holm valde att vikariera på IES för att han trodde att det skulle vara ordning och reda där.
- Men det var väldigt stökiga lektioner allihop. Jag har aldrig upplevt något liknande.
Faktum är att IES har visat sig ligga under medelvärdet när det gäller trygghet och studiero. Det är bara att söka på nätet för att få detta (samt tillbudet vid Stefan Holms korta lärarvikariekarriär) bekräftat!
Per-Owe Albinsson
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
...hittills, enligt "School Parrot". Det ska bli intressant att se om någon IES-skola når upp till medelbetyget 3.0
Märk väl: Medelbetyget!!
Resultatet på SchoolParrot rimmar mycket illa med IES höga svansföring men det är väl som med det mesta kring IES - En kraftigt överdriven kuliss med ett mindre vackert innehåll!
Språkförsvarare
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Mitten av maj och sommaren kastar sig in innan våren har hunnit dra sig tillbaka. Den var försynt, med tussilago och bågra sippor innan allt exploderade. Härligt med denna färgprakt och detta spektrum av dofter och fågelsång, Fågelsånger, många tonarter, många rytmer. Och så är det också i världen med alla språk. De har sina egna rytmer, klanger och färger som är det egna. All denna färgprakt och all denna musik går förlorad när likriktning tar över.
De olika språken har hittat upplevelser som är unika men som skänker mänskligheten vidgade perspektiv och nyanser:
Japanska: Tsonduku: att låta en bok förbli oläst efter att ha köpt den.
Japanska: Wabi-sabi: att se skönheten i det som är beh'ftat med fel och brister.
Jiddisch: Trepverter: en kvick kommentar man kommer på när det är för sent att använda den.
Portugisiska: Saudade: känslanatt längta efter någon eller något som man älskar men som är förlorat.
Tagalog: Tilgi: fjärilar i magen när det ska ske något romantiskt
Italienska: Commuovere: betyder ofta rörande men hänvisar direkt till en historia som rörde till tårar.
Yagan, Eldslandet: Mamihlapinatapel: En ordlös blick mellan två människor.
Tingo (Påskön). att låna av grannen tills du har det mesta av hans grejer.
Jämtska: Agasamt: respektingivande men också mer. Som att bli bjuden till kungen på fest och man blir smickrad och stolt men man är också orolig för hur man ska klara det.
Och så våra svenska, påtår, tretår,kafferep och fika förstås.
Detta var bara några anektdotiska exempel på den rika flora som finns i våra språk, oavsett hur "stora" de är.
Arne Rubensson
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Den chilenska nättidningen Tarpán uppmärksammade älvdalskan den 6 maj. Det heter inledningsvis:
”Älvdalskan (övdalsk på älvdalska, älvdalska på svenska) talas i Älvdalen i Dalarna av cirka 2500 personer. Språket är särskilt intressant för sin likhet med fornnordiskan och ligger närmare isländskan eller färöiskan än själva svenskan. Detta beror på att språket inte har förändrats lika mycket som svenskan har gjort sedan urminnes tider.”
Läs vidare här!
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | |||||||||
2 | 3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 |
|||||||||
|
Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord? Skicka det i så fall till sprakforsvaret@yahoo.se. Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"