Direktlänk till inlägg 8 februari 2014

De flesta av oss tänker på det språk vi vuxit upp med

Av Nätverket Språkförsvaret - 8 februari 2014 19:34

Anders Björnsson recenserar på Magmas webbplats en bok av Stefan Björklund, som handlar om den skotska upplysningen med fokus på Adam Smith, och kommenterar Stefan Björklunds språkval:

 

”Stefan Björklund är upsaliensisk professor emeritus i statskunskap och expert på politisk teori. I inledningen till sin nya bok förklarar han varför det har varit så viktigt för honom att kommunicera med sina läsare på det språk som han behärskar bäst, nämligen svenska. Han medger att mycket som skrivs i disciplinen inom det svenska språkområdet numera sker på engelska. Och det är naturligt: forskningen är internationell, och engelskan är det dominerande vetenskapliga språket i vår tid, som latin och tyska var i en förgången (och franska som fortfarande håller ställningarna inom matematiken). Ändå, skriver han: ’Min erfarenhet är att en tanke behöver uttryckas, i tal eller skrift, för att ta form. Jag själv, och jag tror de flesta av oss, tänker på det språk vi vuxit upp med och det är med det språkets hjälp som vi bäst uttrycker våra tankar. Tankarna skall styra orden, visst, men det är också så att orden styr tankarna.’ Och just när det gäller tankeverksamhet, och inte blott resultatredovisning, har man behov av ett verktyg som går utöver sinnesdata: då bör man alltså ta till det som fungerar bäst.”


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

 
 
Ingen bild

Hillo

8 februari 2014 19:51

Ber att få anmäla en avvikande åsikt. Påståendet måste betraktas som en sanning med modifikationer. När man väl har tillägnat sig ett främmande språk (efter att ha levt med det i ett antal år) har även tänkandet övergått till det nya språket.

Jag är själv bästa beviset på detta. Redan efter några få år i Sverige tänkte jag på svenska och inte på mitt modersmål, vilket bevisas av att jag under ett besök i hemlandet pratade svenska i sömnen (noterat av min syster som jag då delade rum med).

 
Ingen bild

Rättelse

9 februari 2014 05:57

Hej Hillo!

Det är ingen avvikande åsikt du anmäler. I texten står "de flesta"; inte "alla"

Nätverket Språkförsvaret

9 februari 2014 17:32

Jo, jag vet. Men jag tyckte om min formulering, och så ville jag väl skryta lite ...

Hillo

 
Ingen bild

Rättelse igen

9 februari 2014 17:51

Du behöver inte skryta, Hillo. Ingen kan tro något annat, när du talar, än att du är född och uppvuxen i Sverige.

Nätverket Språkförsvaret

10 februari 2014 10:34

Och då var jag ändå 19 år när jag kom ;-).

Nej - skämt åsido - ingen är perfekt, minst av allt jag. Men faktum är ju att jag har tagit det vackra svenska språket helt och fullt till mitt hjärta, och jag blir så bedrövad, när hitflyttade människor inte inser vad de går miste om när de struntar i att lära sig sitt nya lands språk. För att inte tala om alla dem som anser att engelskan är överlägsen deras modersmål.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nätverket Språkförsvaret - Torsdag 18 april 20:00

   Språket, ett verktyg som skiljer människan från alla andra arter, avslöjar ofta omedvetet en del av skribentens inre tankevärld, även om denne nog vid en granskning i efterhand skulle avvisa vissa slutsatser. När personer, saker eller egenskaper...

Av Nätverket Språkförsvaret - Torsdag 18 april 13:56


    Viggo Kann (till vänster) och Olle Bälter (till höger) mottog Språkförsvarets hederspris på årsmötet och höll också båda ett tacktal. Motiveringen till hederspriset löd som följer:   Olle Bälter/Viggo Kann/Chantal Mutimukwe/Hans Malmstr...

Av Nätverket Språkförsvaret - Onsdag 17 april 14:00

På senare tid har det åter blossat upp en debatt om engelskans expansion på svenskans bekostnad inom högskolan. Se bara på debattartiklar som Eva Forslunds/Magnus Henreksons artikel ”Varning: Forskare väljer bort svenska” i Svenska Dagbla...

Av Nätverket Språkförsvaret - Tisdag 16 april 08:00

”Språkfrågor intresserar och engagerar många, och ofta upplevs det som en försämring när språket förändras. Så behöver det inte vara, konstaterar David Håkansson.   – Svenskan har alltid varit utsatt för förändringar och det är ju hel...

Av Nätverket Språkförsvaret - Måndag 15 april 11:00

Baden-Württembergs ministerpresident Winfried Kretschmann anser att det är överflödigt att lära sig ett andra främmande språk. Han har själv varit lärare, men ser inga fördelar: "Om mobiltelefoner kan översätta samtal till nästan alla språk i världen...

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards