Alla inlägg den 22 april 2020

Av Nätverket Språkförsvaret - 22 april 2020 16:39

Jag har blivit med veteranbil som jag håller på att renovera. Vissa saker gör man själv och andra får man ta hjälp med. Igår ringde jag runt till några bilsadelmakare för att få in deras respektive offert för att hjälpa mig att byta ut den slitna skinnklädseln på bilens framstolar.


När jag ringde en av firmorna fick jag snabbt frågan. "Do you speak English?" Jag svarade med att på engelska fråga om personen jag pratade med kunde ge luren till någon som talade svenska.


Då visade sig att denne visst talade svenska. Lite enligt honom själv men inte mindre än att resten av samtalet, utan problem, flöt på nästintill felfri svenska. Sensmoral: Om någon talar engelska - vik inte ner dig direkt utan försöka att runda engelskan genom att stå på dig vad svenskan anbelangar.


Också språkförsvarare 

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 22 april 2020 14:19

De flesta språkintresserade vet väl att det är Papua Nya Guinea med 820 språk, men hur många vet att det talas 115 språk i det lilla Vanuatu?


Läs vidare här!


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Skapa flashcards