Direktlänk till inlägg 7 juli 2024
Rubriken utgör i princip ett citat från ett känt sommartal i radions P1 för några år sedan, där en känd industriledare, Leif Östling, undrade "Vad fan får jag för pengarna?" Han syftade på skattepengarna.
Samma fråga bör alla svenskar ställa sig när det gäller det absurda, och för Sverige värsldsunika, skolsystemet i vårt land. Ja, vad fan får vi för pengarna egentligen?
Sedan friskolereformens införande, ackompanjerad av fagra tal om ökad variation och skolor drivna av eldsjälar, vet vi hur det har gått i praktiken. Käpprätt åt helvete! I princip ingenting har blivit som den M-ledda regeringen babblade om 1991. Skämmes Carl Bildt samt ansvariga ministrar och tjänstemän!
Friskolereformen har egentligen endast levererat en sak värd att nämna: Kraftigt försämrade genomsnittliga resultat i kombination med tilltagande segregation.
Ett av de mest groteska exemplen på hur den svenska skolan har blivit utgörs av "Internationella" engelska skolan.
IES figurerar år efter år i den ena skandalen efter denna andra och det tycks aldrig ta slut.
Värst ur en språkförsvarares perspektiv är, förstås, att de förstör svenska språket med sin undermåliga undervisning samt undergräver svenskan som samhällsbärande språk, fullkomligt stick i stäv med intentionerna i den svenska språklagen från 2009.
Några av IES senaste fadäser:
Samtliga av skolans senaste startade skolor har undervisat för lite på svenska, alltså till mindre än 50% (!), för våra skattepengar. I exempelvis Solna motsades, den fortfarande sittande rektorn, av sina egna elever (!), vilka alltså menar att hon ljög vad gäller undervisningsspråket vid skolan. Hur f-n är det möjligt? Vi ska komma ihåg att engelska inte har någon som helst officiell ställning i Sverige.
IES har vid upprepade tillfällen tillskansat sig statliga medel som de inte har varit berättigade till.
Jonas Vlachos, forskare och tillika professor i nationalekonomi, har fastslagit att IES leder glädjebetygsligan i Sverige, alltså uppblåsta fuskbetyg som är för höga i förhållande till vad eleverna har presterat.
Elever har trätt fram och gett vittnesmål om sina fuskbetyg och lärare har trätt fram om hur de har tvingats att sätta dem.
IES har haft återkommande problem med ej kompletta undervisningslokaler.
Många är vittnesskildringarna om hur IES hotar både personal och fackligt aktiva om de ifrågasätter IES metoder, det talas om en utbredd tystnadskultur på företaget. För det är vad IES i första hand är: Ett företag!
Mängder av svenska skattepengar går årligen till obskyra utländska ägare. Det tog Skolinspektionen över ett halvår att finna dessa.
Varför tillåter vi ett skattefinsierat språkbyte i Sverige och där vi förutom vårt språk även plundras på enorma summor av våra samhällsgemensamma skattemedel, vilka hade kunnat göra så mycket större nytta i svensk skola?
Sent omsider har nu politiker börja vakna. (S) tog bladet rejält från munnen i Almedalen nyligen, då de ifrågasatte den numer utbredda engelskspråkiga undervisningen i landet och dess negativa inverkan på såväl vårt språk som på inlärningen hos eleverna. Många politiker har börjat att tala om "att gå tillbaka till grunderna" och det är hög tid för dessa att omsätta ord i handling. Det har snackats i drygt 30 år nu - Det är mer än nog!
För mig innebär "att gå tillbaka till grunderna" flera saker:
1. Ett återförstatligande av skolan, för ökad jämlikhet kommuner emellan.
2. Skattepengar ska oavkortat gå till skolverksamhet, inte vinster = marknadsskolan ska bort!
3. Undervisningen ska återgå till att i huvudsak vara lärarledd katederundervdning.
4. Undervising ska uteslutande ske på svenska i svensk grund- och gymnasieskola, endast undervisning på minoritetsspråk och språkämnen undantagna.
Svenskans särställning inom svensk skola är mycket viktig, både gentemot engelskan och när det gäller integrationen. Integration i Sverige ska givetvis ske på svenska!
När allt kommer omkring finns det givetvis en anledning till att inget annat land tillåter eller har valt att anamma det svenska skolsystemet, vilket är näst intill kolonialt till sin utformning. Systemet är kontraproduktivt vad gäller elevernas resultat och främjar osunda drivkrafter inom svensk skola. Detta vad än svenska anglofiler anser om det.
Språkförsvarare
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
"Ingen kommer undan. Vare sig vi ser på teve, läser en tidning eller deltar i någon konferens, är risken stor att vi blir dränkta i en flod av floskler! Av ord som inte betyder något och ett språk som inte hänger ihop. Svensk floskelordbok är en uppl...
När Keir Starmer sa: ”Om du vill bo i Storbritannien bör du tala engelska”, avslöjade han en föreställning – att engelska är det enda språket som räknas i Storbritannien. Denna syn bortser inte bara från Storbritanniens rika sp...
Polska är det näst största slaviska språket i världen. Omkring 50 miljoner människor använder polska aktivt och minst 10 miljoner har passiv färdighet i språket. Därmed är polska det största slaviska språket i Europeiska unionen och dess femte språk ...
Publisert: 15. mai 2025 18. juni frå kl. 10 til 11 inviterer Språkrådet, Direktoratet for høgare utdanning og kompetanse og Termportalen ved Universitetet Bergen til nettseminar om språk og utdanningskvalitet i høgare utdanning. Seminaret er d...
Jag tycker väldigt mycket om att högläsa. När mina barn var för små för att tillgodogöra sig skriven text, gjorde jag det ofta och med stor glädje. När de blivit läskunniga, fortsatte jag med det under flera år. Jag minns att jag läste David Copperfi...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |||
15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |||
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |||
29 |
30 | 31 | |||||||
|
Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord? Skicka det i så fall till sprakforsvaret@yahoo.se. Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"