Senaste inläggen
CajsaStina Åkerström - Fråga stjärnorna
Söndagens svenskspråkiga dikt
Om bland tusen stjärnor
Om bland tusen stjärnor
någon enda ser på dig,
tro på den stjärnans mening,
tro hennes ögas glans.
Du går icke ensam.
Stjärnan har tusen vänner;
alla på dig de skåda,
skåda för hennes skull.
Lycklig är du och säll
Himlen dig har i kväll.
Carl Jonas Love Almqvist
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Ställen med engelska namn undviker jag. Jag föredrar ställen med svenska namn. De ger mig hemkänsla, vilket jag vill kunna känna i mitt hemland Sverige som har svenska som nationalspråk.
Christina Johansson
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
|
|
|
(Denna nätdagbok är också knuten till nätverket Språkförsvaret)
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Jonas Vlachos kommenterade igår i Aftonbladet Barbara Bergströms artikel i Dagens Nyheter, i vilken hon bestred att IES och andra friskolor skulle syssla med glädjebetyg. Han skrev bl.a.:
”Barbara Bergström från Internationella engelska skolan avfärdar i DN (18 okt) att friskolornas betygssättning skulle vara generös. Samma budskap finns i en skrift som sprids av Friskolornas riksförbund där glädjebetygen betecknas som en myt. Som stöd för detta hänvisas till en Timbro-rapport som i sin tur hänvisar till en vetenskaplig studie. I egen översättning lyder emellertid en av studiens centrala slutsatser som följer.
”Vi finner starka indikationer på mer generös betygssättning på fristående gymnasieskolor, särskilt då på skolor organiserade i aktiebolagsform.”
Studien drar alltså motsatt slutsats mot vad den används för att påvisa. I skriften anförs också med hänvisning till en annan Skolverksrapport att friskolornas bidrag till den totala spridningen i betygssättning mellan landets högstadieskolor är liten.
Detta är i sak korrekt, men man nämner inte Skolverkets påpekande att detta är en naturlig följd av att andelen friskolor trots allt är rätt begränsad. Man missar också en av rapportens centrala slutsatser kring högstadieskolornas betygssättning.
”När det gäller skillnaden mellan kommunala och fristående skolor finns däremot en tydlig effekt av betygssättningen i relation till de nationella proven […] om det inte funnits några skillnader i betygssättning så skulle elever i kommunala skolor istället prestera lite bättre än elever i fristående skolor.”
Skolverket betonar också att de endast undersöker betygssättningen i ämnen med nationella prov. Samtidigt finner jag själv i en studie att fristående högstadieskolor är särskilt betygsgenerösa i ämnen utan nationella prov. Samma slutsats dras i en uppsats från Uppsala universitet som använder annat datamaterial och metod. Myt eller verklighet?”
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
När jag strosade på Vartoftagatan på Södermalm i Stockholm fångades min uppmärksamhet av tre skyltar med namnet ”GOLDEN ATHLETE” skrivet med vita versaler ovanför en butik. Till vänster om namnet var en gul ring med en gul idrottsman i. Jag hajade till. Varför hade jag aldrig lagt märke till detta engelska affärsnamn?
Jag öppnade dörren, som det stod ”PUSH” på, och klev in. På den svarta diskens framsida lyste ”GOLDEN ATHLETE” och loggan. Överallt syntes engelskspråkig text. Jag frågade den muskulöse mannen bakom disken om affären, som jag inte hade sett förut, om det engelska namnet. Han berättade att Gymgrossisten, som tidigare låg där, hade köpts upp av Golden Athlete som är ett engelskt företag. Nedslagen lämnade jag affären. På dörrens insida stod det ”PULL”.
Min åsikt är att utländska företag ska rätta sig efter att svenska är Sveriges officiella språk och inte bara klampa in med sitt språk och underminera svenskan.
Christina Johansson
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
När ska Darvik med flera politiker vakna när det gäller språkbytesskolorna i Sverige, vilka har ersatt svenska med engelska som första undervisningsspråk i rent kolonial stil?
Dessa skolor utgör en annan form av extremism och som fullt skattefinansierade degraderar vårt officiella huvudspråk, trots språklagen från 2009. De är heller inte tillåtna i n å g o t annat land.
Engelska språket har ingen som helst officiell ställning I Sverige och ska därför naturligtvis heller inte tillåtas att vara första undervisningsspråk.
Stäng även dessa skolor! Den svenska skolans viktigaste uppgift är att lära barnen svenska och ingenting annat. Huvudspråket i landet som skolorna verkar i.
Per-Owe Albinsson,
medlem i Språkförsvaret
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | |||||||||
2 | 3 | 4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 |
|||||||||
|
Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord? Skicka det i så fall till sprakforsvaret@yahoo.se. Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"