Alla inlägg den 11 november 2012

Av Nätverket Språkförsvaret - 11 november 2012 14:11

Hej


I torsdags var jag i Gamla stan för att köpa en adventskalender. Jag var inne i fem butiker på Västerlånggatan och frågade. I fyra av dessa fem butiker talades endast engelska. När jag frågade efter dessa lucköppningskalendrar så pekade flera butiksägare glatt på årskalendrar prydda med kungen och Silvia på omslaget. När jag (på svenska) sa att det inte var detta jag önskade såg butiksägarna närmast förvirrade ut.


Uppenbarligen är adventskalendrar en lokal svensk sedvänja som inte finns i engelsktalande länder. I den sista butiken jag besökte bad butiksägaren mig att tala engelska, eftersom hon inte kunde ett ord svenska! Jag svarade henne (på svenska) att jag är svensk och jag befinner mig i en svensk stad, i en svensk butik och därför vill jag tala svenska,varpå jag lämnade butiken.


Nu undrar jag vilken policy Stockholms kommun har när det gäller att bevilja tillstånd att bedriva affärsverksamhet i kommunen. Uppenbarligen är kunskaper i svenska språket inte något krav vilket jag finner märkligt med tanke på den nya språklagen.


Med vänlig hälsning

Staffan Björklund

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)



Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards