Alla inlägg den 22 september 2015

Av Nätverket Språkförsvaret - 22 september 2015 21:31

I en artikel i Sydsvenska Dagbladet den 21 september kommenterar Ann Heberlein det nya fenomenet ”sexting”. Hon skriver:


”Jag tänker på Wilhelm, Rob, Guy och Olof och deras handskrivna brev till mig när jag läser en artikel om ”sexting” i sektionen Inpå livet i Sydsvenskan. Sexting är, enligt artikeln, att sända sexuella bilder via nätet och mobiltelefonen i syfte att leka, flirta och hålla kontakt. Vanliga motiv är erigerade penisar och bara bröst. Enligt den danska fotografen Sisse Stroyer, som intervjuas eftersom hon gjort en utställning med sådana här sextmeddelanden, utgör de ”vår tids kärleksbrev”.


Det känns lite påvert, tycker jag – erigerade penisar? Går det verkligen att jämföra med, låt oss säga, Ernest Hemingways kärleksbrev till Marlene Dietrich: ”Varje gång jag lägger mina armar om dig känner jag att jag är hemma”, skrev han 1951. Eller Richard Burtons brev till Elizabeth Taylor: ”Mina blinda ögon söker desperat efter dig”. 1819 skriver John Keats till Fanny Brawne att ”min kärlek har gjort mig självisk. Jag kan inte existera utan dig”. Detta är en annan sorts estetik än sextandet. Sisse Stroyer säger att människor inte skriver till varandra längre – ”med mobiltelefon och sociala medier som Instagram har det blivit visuellt.”


Ann Heberlein konstaterar avslutningsvis att Sisse Stroyer förmodligen drar en förhastad slutsats.


Observatör

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Skapa flashcards