Direktlänk till inlägg 5 oktober 2023
Häromdagen fanns en insändare i Norrtelje Tidning som välkomnade IES till Norrtälje. Jag menar att artikeln inte innehåller något sakinnehåll som tål en närmare granskning.
Jag benar upp insändaren om hur positivt det är med en IES-etablering steg för steg.
Påstående: "Konkurrens i utbildningssystemet kan vara positivt ... "
Konkurrens är positivt om det sker på lika villkor. Det gör det inte idag, då friskolor för det första inte har något utbudsansvar, och för det andra själva bestämmer klassernas storlek. Låt oss säga att det finns 80 elever som börjar ett visst år. Friskolan förser sig med 32, och lämnar den kommunala med det hopplösa talet 48; detta ger två för små klasser ur ekonomisk synpunkt, eller en för stor ur pedagogisk. Läs mer här: Skolpengen är orättvis mot kommunala skolor, Rektor Linnéa.
Påstående "... och ger föräldrar och elever fler alternativ..."
IES har ingen alternativ pedagogik, mer än undervisning på ofta undermålig svenska (IES Sigtuna håller invigning av examen, Sigtuna bland våra skolor). Vad är huvudcitat? Och hur kan ett tal reflektera? Engelskan ligger på marginellt högre nivå än när vi sextiotalister slog på en plastgitarr och sjöng "shlaffsju jä jä jä"(se Aftonbladetartikel). Alternativet nyttjas främst av högutbildade, som ser en chans att slippa pöbeln, patrasket, packet, plebejerna och populasen (samma artikel igen hos Rektor Linnéa). Så det var alltså pudelns kärna, som Faust sade ...
Påstående: "Det är viktigt att komma ihåg att vi inte lever i en kommunistisk stat"
Svar: Ett land har offentligt finansierade skolor med obegränsat vinstuttag: Sverige. Resten av världen är alltså, med moderat synsätt, kommunistisk.
Påstående: "Privata skolor har ofta olika inriktningar".
Svar: Sant. Det gäller Montessori, Waldorf och en massa olika varianter. Det gäller dock inte IES, som är fixerade vid engelskspråkig undervisning, till ungdomar i ett land där vi redan är bland de bästa i världen, tillsammans med övriga Skandinavien och Nederländerna. Min första träff på "best non-native Engslish spekakers in the world", på Babbel.com, placerade svenskarna som tvåa, efter just Nederländerna. Att undervisa till exempel matematik på engelska, gör dock ingen nytta, och det kan rentav göra skada för elevernas ämnes- och svenskakunskaper. (Skolverket, Rapportserie, 2018, engelskspråkig undervisning).
Påstående: " ... IES kostar inte mer än elevpengen ...". Ren lögn. Så länge skolornas ansvar är olika, och när friskolan fyllt sina platser, har kommunen ansvar för resten. Och så länge kostnaderna till största delen är fasta, men intäkten är rörlig, kommer friskolan - IES eller vilken som helst - att optimera antalet. Om sedan den kommunala skolan går back, kräver friskolan ersättning i efterhand ("Friskolor kräver miljonbelopp när kommunala skolor går med underskott", DN 3/10). Idag sitter man i den rävsaxen i Sundbyberg, som gjorde misstaget att bjuda in Academedia. Men om den kommunala skolan har överskott, kommer friskolan inte att bli återbetalningsskyldig. Klave så vinner IES - krona så förlorar kommunen.
Men vill man ha en gökunge i boet, bjuda in räven till hönsgården (eller vilken klyscha man nu vill använda), då är IES ett ypperligt val. Men ni kunde åtminstone vara ärliga med varför ni vill ha dem i kommunen. Omtanke om skolverksamheten i dess helhet är det definitivt inte.
Benny Bollnäs
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Ystads Allehanda berättar: ”Nordic International School tar bort kravet på skoluniform och inför istället en skoltröja eller t-shirt som blir frivillig att bära. Beslutet har fattats mot bakgrund av tidigare kritik från Skolinspektionen.&...
Till Språkförsvaret Jag irriterar mig mycket på att några av de svenskaste företeelserna i vårt land, nämligen Sveriges radio, Sveriges television och Utbildningsradion, sammanfattningsvis blir benämnda "Public service". Man borde åtminst...
Sara Lövestam skriver idag i Svenska Dagbladet bland annat: ”Regeln upprätthölls sedan, med undantag för åren 1973–1976, i flera decennier. År 1999 skrotades den slutgiltigt (?) och Sverige skickade omedelbart ett bidrag på engelska...
I P4 extra i tisdags intervjuades en sjuttonåring i Uddevalla vid namn Elvis Corell Svensson, som har ett språkintresse utöver det vanliga. Han har lärt sig flytande spanska genom att lyssna på spanska filmer, serier och poddar, läsa böcker på spansk...
Undertecknad har en prenumeration som gör att jag kan läsa Gefle Dagblad på nätet. Föregående blogginlägg berättar om intervjun med Språkförsvarets nya ordförande, och jag tycker det var en så bra intervju med utmärkt argumentation av Olle Käll att j...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | |||||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
7 |
8 | |||
9 |
10 | 11 |
12 |
13 | 14 | 15 | |||
16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | |||
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | |||
30 | 31 | ||||||||
|
Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord? Skicka det i så fall till sprakforsvaret@yahoo.se. Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"