Alla inlägg den 10 oktober 2023

Av Nätverket Språkförsvaret - 10 oktober 2023 14:40

 Angående namnet Öresundslinjen på färjan mellan Helsingborg-Helsingör

 

Med glädje kunde jag nyligen läsa i HD att färjelinjen FORSEA ska byta namn till Öresundslinjen. Det var på tiden.
 
Nu kan jag åter åka färja över Sundet till Helsingör. Jag menar, FORSEA är ju ett riktigt töntigt och fånigt svengelskt namn.
 
Däremot anser Rolf Sjöström i sin insändare på "Min Mening"/HD (28/9) att "Öresundslinjen är ett namn utan fantasi".
Istället rekommenderar han ett svengelskt namn som SweDen Line eller SweDa Line. (Är de verkligen bättre?)
 
Men varför alltid denna svengelska/engelska i Sverige? Jag anser att Öresundslinjen blir/är ett bra, klassiskt och skandinaviskt namn på rutten.
 
Det är ju en färjelinje mellan två skandinaviska städer, eller hur? En turistande engelsman i Helsingborg sade för ett par år sedan ungefär så här till mig:
"Ni svenskar är så besatta av engelskan att språket borde bli officiellt språk i Sverige". 
 
Han tillade: "Förresten vad betyder egentligen det löjliga svengelska hotellnamnet SeaU/Seau här i Helsingborg??" och han fortsatte:
 
"Ni bildar ju ord, ordkonstruktioner och förkortningar som vi engelsmän/amerikaner knappt själva förstår". (citat) Tänk gärna på detta uttalande från en äkta engelsman!
 
C-G Pernbring     
 
Publicerades i Helsingborgs Dagblad/HD den 9/10 2023    
 
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
 

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards