Senaste inläggen
Till de som, medvetet eller inte, har valt att misstolka min text.
Naturligtvis ska vi lära oss främmande språk, både engelska och andra för oss viktiga språk. Exempelvis tyska, franska och spanska. Även mandarin lär öka i betydelse.
Det är dock milsvid skillnad mellan att undervisas i andra språk och på andra språk. Vi har en 13 år (!) gammal språklag som slår fast svenska som officiellt huvudspråk i Sverige. Engelska har ingen officiell ställning i landet och har aldrig haft det.
Undervisning, språkämnen undantagna, ska därför ske på svenska och ingenting annat. Detta är viktigt även avseende den så debatterade integrationen.
Svenskar tillhör, för övrigt, världstoppen (vid upprepade tillfällen har vi varit allra bäst) avseende engelskkunskaper redan vid traditionell undervisning på svenska.
Dessutom har auktoriteter påtalat att engelskspråkig undervisning bör ses över då den riskerar att kollidera med språklagens skrivningar samt försämra elevernas kunskaper i svenska. Detta redan 2018! (Det är den enklaste sak att hitta denna information från Skolverket på nätet!) Det är exakt dessa farhågor som nu har blivit besannade, det vill säga att undervisningen på det främmande språket går ut över kunskaperna i det nationella språket, oftast elevernas modersmål.
Då åligger det, enligt mig, våra politiker att korrigera den skeva utvecklingen, vilken går på kontrakurs med språklagens intentioner. Den språklag som våra folkvalda själva har varit med om att rösta igenom.
Svensk skolas viktigaste uppgift är att lära eleverna god svenska. Den stora merparten av dessa kommer att förbli i och leva sina liv i Sverige.
Per-Owe Albinsson,
medlem i Språkförsvaret
(Denna nätdagbbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Hej,
läste inlägget i Folkbladet, och kan instämma i mycket. Om jag förstått saken rätt så säger språklagen att det allmänna, med vilket i första hand torde avses stat, regioner och kommuner, men varför inte även statlig företag, ska verka för att främja det svenska språket.
Och eftersom det är en lag, borde väl överträdelser kunna beivras? Har Språkförsvaret tänkt i dessa banor? Är det då via JO? Kan kanske vara värt att pröva den juridiska vägen?
Till exempel kunde man ju då anmäla de försvunna flygplatserna. Tänker på Landvetter och Karlstad, och Linköping. Eller Jönköping University.
En annan tanke är att man skulle kunna dela ut pris till de goda exemplen. Till exempel Jönköpings flygplats. Och kanske Uppsala universitet. Vad jag kunnat se i Uppsala är att man skyltat med namn på svenska på sina olika institutioner på huskropparna.
Vänliga hälsningar
Fredrik Lundell,
Nykil
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Det är dags att göra helt om i språkfrågan för att stärka svenska språkets ställning i skolan och samhället i stort. Undervisning på engelska är snudd på landsförräderi, skriver Per-Owe Albinsson, medlem i nätverket Språkförsvaret.
En studie vid Göteborgs universitet visar att 18—20-åringar blir allt bättre på engelska, men sämre på svenska. En stor bov i dramat är de språkbytesskolor som tillåts öka lavinartat över hela landet, där engelska i kolonial stil ersatt svenska som första undervisningsspråk i såväl förskola och grundskola som gymnasium.
Språkbytesverksamheten finansieras kollektivt av oss alla via skattsedeln. Sverige är enda land i världen med denna typ av skattefinansierad skolverksamhet på främmande språk.
Vi är alltså alla med, vare sig vi vill det eller inte, om att tvingas att betala för degraderingen av vårt eget officiella huvudspråk och modersmålet för det stora flertalet i detta land. Det är så dumt att jag skäms när jag tänker på det.
Det är så dumt att jag skäms när jag tänker på det! Jag känner samtidigt både ilska och sorg: Hur kan folkvalda värdera sitt eget modersmål så lågt att dessa skolor har fått tillstånd att verka?
Det är mycket naivt att bjuda in engelskan på det sätt som har skett i Sverige. Historien förskräcker. I de allra flesta länder där engelskan (oftast genom kolonisation, krig och imperialism) har åtnjutit hög status, har det gått käpprätt åt skogen för andra språk. Så även i vår världsdel: Se på Irland till exempel!
Det är snudd på ett språkligt och kulturellt landsförräderi. Det är dags att göra helt om i språkfrågan för att stärka svenska språkets ställning i skolan och samhället i stort. Politiker har alla möjligheter att lyfta frågan inför stundande val i höst och att göra något åt saken.
Per-Owe Albinsson,
nätverket Språkförsvaret
(Insändaren publicerades i Dagens Nyheter den 28/3 2022)
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Söndagens svenskspråkiga sång
Mando Diao - Sorgen
Söndagens svenskspråkiga dikt
O nej
O nej, sorgens ord dödar ingen.
Det är ordlösheten som dödar.
Talande lever vi,
stumma dör vi.
Lyssna då till min röst,
en arm låga som lyser
på grottans väggar.
- Ingen är här,
ingenting är att frukta
så länge ordet finns
och lågan lyser.
Olof Lagercrantz
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Den 25 mars 2007 publicerade Språkförsvarets nätdagbok följande uttalande av Paavo Lipponen om svenska språkets betydelse i Finland.
"Utan det svenska språket skulle det moderna Finland inte existera, språket är en integrerad del av vår identitet. Vi borde ta hänsyn till att utvecklingen i Europa kan gå snett; det kan uppstå problem och konflikter. Då står det helt klart att vi då faller tillbaka på det nordiska. Norden är vår ”skyddshamn”. Även de baltiska länderna har på senare år börjat söka sig norrut."
Paavo Lipponen var statsminister i Finland 1995 – 2003 och också Svenska nu:s beskyddare och delegationsordförande. Han verkar ha fått rätt.
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
En mycket stor bov i dramat är, naturligtvis, alla de språkbytesskolor som tillåts öka lavinartat i antal över hela landet och där engelska i kolonial stil har ersatt svenska som första undervisningsspråk. Såväl i grundskola som i gymnasium.
Språkbytesverksamheten finansieras kollektivt av oss alla via skattsedeln och Sverige är ensamt land i välden om denna typ av skolor, det vill säga om en så oreglerad skattefinansierad skolverksamhet på främmande språk.
Vi är alltså alla med, vare sig vi vill eller inte, om att tvingas att betala för degraderingen av vårt eget officiella huvudspråk och modersmålet för det stora flertalet i detta land.
Det är så dumt att jag skäms när jag tänker på det! Jag känner samtidigt både ilska och sorg: Hur kan våra folkvalda värdera sitt eget (i de flesta fall) modersmål så lågt att dessa skolor har fått tillstånd att, överhuvudtaget, verka från första början!? Alla andra länder klarar sig utan dem!
Det är mycket naivt att bjuda in engelskan på det sätt som har skett i Sverige. Historien förskräcker: I de allra flesta länder där engelskan (oftast genom kolonisation, krig och imperialism) har åtnjutit hög status, har det gått käpprätt åt skogen för andra språk. Så även i vår världsdel: Se på Irland till exempel!
Jag anser att det är snudd på ett språkligt och kulturellt landsförräderi.
Det är dags att göra "helt om" i språkfrågan och att kraftigt uppvärdera samt stärka det svenska språkets ställning. Såväl i skola som i samhället i stort. Svenska politiker har alla möjligheter att lyfta språkfrågan inför stundande val i höst och att göra något åt saken.
Per-Owe Albinsson,
medlem i Språkförsvaret
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
”I det invaderade Ukraina är det egna språket ett viktigt vapen i propagandan under kriget. På samma sätt borde svenskspråkig musik i P4 vara en viktig del av vårt totalförsvar, skriver musikern och före detta musikläraren Anders Forsslund.”
Läs hela artikeln här!
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | |||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 |
|||||||||
|
Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord? Skicka det i så fall till sprakforsvaret@yahoo.se. Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"