Senaste inläggen
Det totala antalet besökare till Språkförsvarets nätdagbok under 2020 uppgick till 136 378 stycken, det vill säga 373,6 per dag. Detta innebar en liten ökning jämfört med 2019, då nätdagboken i genomsnitt besöktes av 362 personer per dag. Bästa månad var mars med 15 318 besökare, medan juli som vanligt var sämsta månad med 7 815 besökare. 2019 var oktober bästa månad med 13 374 besökare.
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
För fem år sedan skrev Mats Wickman en artikel i Svenska Dagbladet om vilka stater och kulturer som har influerat – och för närvarande influerar – den svenska kulturen. Han skriver inledningsvis:
”Även om New York drivit nyskapande projekt som omgörningen av nedlagda järnvägen High Line till park, vore det för Stockholms del mer logiskt att ha kunskapsutbyte med någorlunda jämnstora och tillika nordeuropeiska Hamburg, som uppmärksammats för den omsorgsfulla och ekologiskt präglade renoveringen av ett hamnområde. Ett samarbete mellan den svenska och den tyska staden skulle återknyta till historien. Efter att Stockholm grundats 1252 kom en betydande del av befolkningen att utgöras av tyska köpmän och hantverkare. Det var tyskarna som införde en stadskultur i det medeltida Sverige. Uppemot 30 procent av våra ord, till exempel arbete, fönster och betala, är lånord från tyskan.”
Utländskt inflytande kommer och går. För närvarande är det det angloamerikanska kulturella inflytandet som fullkomligt sköljer över Sverige. Men kanske ligger det något i påståendet att svenskar i grund och botten fortfarande är reservtyskar, ett uttryck som lär ha myntats av någon norrman.
Läs vidare här!
Observatör
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Denna inspelning med Mats Ronander och Kim Larsen gjordes den 30 november 1992 på Berns i Stockholm. Låten ”Gör mig lycklig nu”, som är skriven av Kim Larsen, är ett tidigt och lysande exempel på ett lyckat svensk-danskt musikaliskt samarbete. Vi behöver alla lite lycka i våra liv nu när det nya året 2021 är i antågande, och det mörka året 2020 går mot sitt slut. Gott nytt år!
Kim Larsen og Mats Ronander - Gör mig lycklig nu
Christina Johansson
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Kommentar till artikeln ”Ösa pengar till dåliga skolor fungerar inte” i Aftonbladet den 28/12
Sverigedemokraterna vill å ena sidan alltså ta bort lagkravet på modersmålsundervisning. Antagligen är tanken att stärka det svenska språkets ställning i skolan.
Å andra sidan anser de det vara helt i sin ordning med fullt skattefinansierade språkbytesskolor som, i rent kolonial stil, underminerar det svenska språket och kulturen (skolorna trycker ju även hårt på anglosaxiska seder och traditioner) och svenskans ställning som samhällsbärande språk samt huvudspråk i Sverige. Kort sagt: De ger en utbildning i hur man blir en "anglosaxisk mönstermedborgare" = och inte hur man blir "Internationell" på riktigt, eftersom världen är mångspråkig och mångkulturell!
En typ av skolor som för övrigt inte tillåts att verka på dessa premisser i något annat land – inte ett enda! Med detta i åtanke anser jag att det är märkligt att dessa fyra herrar, liksom övriga Sverigedemokratiska politiker, kan se sig själva i spegeln och samtidigt benämna sig Sverigevänner!
Den egna kulturens bas är det egna språket - denna kultur som SD:s politiker säger sig värna så mycket om. Deras hållning är fullkomligt inkonsekvent och det är inte utan att man kan misstänka att de fick bra betalt och goda villkor av friskolelobbyn på Riche.
Per-Owe Albinsson,
medlem i Språkförsvaret
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
tors 17 dec. 2020 kl. 16:02 skrev GodEl <kundservice@godel.se>:
Hej!
Vi har mottagit ett avslut på ditt elavtal hos oss, 2020-12-30 blir sista dagen vi levererar el till RISBERG.
GodEl har ett av marknadens lägsta priser, miljömärkt el och klimatpositiva elavtal, med varken bindningstid eller uppsägningstid. Vi skänker dessutom hela vår vinst till välgörenhet. Vi vill gärna ha kvar dig som kund, känner du likadant? Hör av dig till kundservice@godel.se eller 08-519 199 99, så ordnar vi det.
Har du inte avslutat ditt avtal? Då kan det ha skett ett missförstånd och vi ber vi dig att kontakta oss så snart som möjligt för att undvika eventuella extraavgifter.
Varma hälsningar,
GodEl
17 dec. 2020 19:17 CET
Hej!
Det stämmer att jag har avslutat mitt elavtal hos er. Anledningen är att er svengelska webbsida ger ett fullkomligt oseriöst intryck. Om ni har en sådan webbsida undrar jag hur pass seriöst ert elbolag egentligen är.
http://mobil.sprakforsvaret.bloggplatsen.se/2020/12/17/11700101-svengelsk-goja-pa-godel/
Hälsningar
Christina Johansson
Öznur (GodEl)
23 dec. 2020 13:00 CET
Hej Christina,
Tack för ditt mail!
Jag vill börja med att be om ursäkt för att du har fått vänta på svar.
Vad glada vi blir att du sett vår kommunikation och att du hör av dig till oss gällande den.
Svengelskan läser du allra bäst med glimten i ögat. Vi använder den för att nå fler och sticka ut i en ganska så fyrkantig bransch. Vår kommunikation reflekterar oss som företag – vi är ett nyfiket, ärligt och härligt elbolag som ibland råkar tumma lite på det svenska (och engelska) språket för att särskilja oss från våra konkurrenter. Vi hoppas och tror dock att våra budskap når fram bra ändå.
Vi tar med dina åsikter till vår kommunikationsavdelning så att de kan fortsätta förbättra och trimma vår tonalitet.
Du är varmt välkommen tillbaka när GodEl blir aktuellt igen.
Tveka inte att höra av dig om det uppstår funderingar.
Ha en fortsatt fin dag!
Med vänliga hälsningar
Ozzy Sönmez
GodEl
Detta häpnadsväckande svar av Ozzy Sönmez på GodEl har jag inte brytt mig om att svara på.
Christina Johansson
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Lars P. Syll tog för två år sedan upp fenomenet betygsinflation på sin blogg. Han skrev:
”Vi som arbetar inom det svenska utbildningssystemet tycker att det är självklart att det är vi som lärare som ska sätta betyg på det våra elever presterar. Men tyvärr har vi i vårt land – som det enda i världen idag – infört ett friskolesystem som fullständigt kullkastar människors tillit till vårt betygssystem. För att stärka sina positioner på marknaden väljer friskolor systematiskt att sätta glädjebetyg för att falskeligen ge sken av att det i dessa skolor går ut elever med högre kunskaper än i andra. I friskolekoncernernas värld urholkas betygen för att istället bli ett sätt att fuska till sig fördelar på. Värst av alla dessa friskolor är Kunskapsskolan och Internationella Engelska skolan.
Dessa skojare och fifflare har alldeles för länge tillåtits underminera svensk skola. Nu är det dags för politikerna – som aktivt och/eller genom ren flathet har gjort denna skandal möjlig i snart trettio år – att visa lite samhällsansvar och se till att Sverige blir av med den skamfläck som stavas friskolor.”
Det målrelaterade betygssystemet öppnade dörren för en våldsam betygsinflation, som alltså särskilt vissa friskolekoncerner ägnar sig åt, eftersom de ser detta som ett konkurrensmedel. Det är djupt orättvist mot de elever, som får rättvisa betyg, d.v.s motsvarar deras kunskapsnivå. Det är också ett falskspel gentemot de elever, som får alltför höga betyg. Förr eller senare kommer nämligen sanningens minut, då dessa elever hamnar på en utbildning, exempelvis på högskolenivå, som inte tillämpar glädjebetyg.
Observatör
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Rektor Linnea Lindquist skrev på sin blogg den 21 november:
”IES (Internationella Engelska Skolan – vår anm.) har kommit på en smart affärsidé, nämligen att undervisa på engelska. Det gör att de lockar till sig studiemotiverade elever och familjer och de fråntas skollagens behörighetskrav för lärarna. Det innebär att de inte behöver ha lärare med svensk lärarlegitimation.
IES har bara 37,2% lärare med svensk lärarlegitimation. Resten av lärarna är från andra länder och därmed obehöriga. De blir inte behöriga bara för att detta undantag finns i skollagen. Om dina barn går på IES undervisas de alltså till största delen av obehöriga lärare.
Det här är en av de saker som upprör mig allra mest med skolmarknaden, att vi tillåter att 28 000 elever i Sverige undervisas av obehöriga lärare och på ett annat språk. IES bidrar i hög utsträckning till att en språklig underklass växer fram. Elever som studerar på IES kommer inte behärska svenska på en hög akademisk nivå. Det får konsekvenser sedan när de går till gymnasiet och sedan till högre studier.
Hur är det möjligt att det kan vara tillåtet? Jag fattar det inte. Varför har vi övergivit svenska språket? ”
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 | 4 | ||||||
5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | |||
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | |||
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | |||
26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
31 |
||||
|
Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord? Skicka det i så fall till sprakforsvaret@yahoo.se. Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"