Direktlänk till inlägg 28 december 2020

Mejlväxling med GodEl

Av Nätverket Språkförsvaret - 28 december 2020 12:00

tors 17 dec. 2020 kl. 16:02 skrev GodEl <kundservice@godel.se>:


Hej! 


Vi har mottagit ett avslut på ditt elavtal hos oss, 2020-12-30 blir sista dagen vi levererar el till RISBERG.

GodEl har ett av marknadens lägsta priser, miljömärkt el och klimatpositiva elavtal, med varken bindningstid eller uppsägningstid. Vi skänker dessutom hela vår vinst till välgörenhet. Vi vill gärna ha kvar dig som kund, känner du likadant? Hör av dig till kundservice@godel.se eller 08-519 199 99, så ordnar vi det.


Har du inte avslutat ditt avtal? Då kan det ha skett ett missförstånd och vi ber vi dig att kontakta oss så snart som möjligt för att undvika eventuella extraavgifter.


Varma hälsningar,

GodEl


17 dec. 2020 19:17 CET


Hej!


Det stämmer att jag har avslutat mitt elavtal hos er. Anledningen är att er svengelska webbsida ger ett fullkomligt oseriöst intryck. Om ni har en sådan webbsida undrar jag hur pass seriöst ert elbolag egentligen är.


http://mobil.sprakforsvaret.bloggplatsen.se/2020/12/17/11700101-svengelsk-goja-pa-godel/


Hälsningar

Christina Johansson


Öznur (GodEl)


23 dec. 2020 13:00 CET


Hej Christina,

Tack för ditt mail!


Jag vill börja med att be om ursäkt för att du har fått vänta på svar.


Vad glada vi blir att du sett vår kommunikation och att du hör av dig till oss gällande den.


Svengelskan läser du allra bäst med glimten i ögat. Vi använder den för att nå fler och sticka ut i en ganska så fyrkantig bransch. Vår kommunikation reflekterar oss som företag – vi är ett nyfiket, ärligt och härligt elbolag som ibland råkar tumma lite på det svenska (och engelska) språket för att särskilja oss från våra konkurrenter. Vi hoppas och tror dock att våra budskap når fram bra ändå.


Vi tar med dina åsikter till vår kommunikationsavdelning så att de kan fortsätta förbättra och trimma vår tonalitet.


Du är varmt välkommen tillbaka när GodEl blir aktuellt igen.


Tveka inte att höra av dig om det uppstår funderingar.


Ha en fortsatt fin dag!


Med vänliga hälsningar

Ozzy Sönmez

GodEl


Detta häpnadsväckande svar av Ozzy Sönmez på GodEl har jag inte brytt mig om att svara på.


Christina Johansson


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

 
 
Ingen bild

inga johansson

28 december 2020 22:31

Till Ozzy Sönmez!
Kan man skoja lika friskt med det turkiska språket?
Med esperanto kan man göra mängder av språkvitsar och språklekar.
Fungerar som LEGO.

 
Ingen bild

Christina Johansson

29 december 2020 15:58

Måndagen den 28 januari bestämde jag mig ändå för att skriva till GodEl igen. Här följer mitt mejl:

”Hej!

Jag fick ett häpnadsväckande svar från er på GodEl efter det att jag skrivit att jag har sagt upp mitt nyss ingångna elavtal med er på grund av er gräsliga svengelska goja på webbsidan, en webbsida som ger ett djupt oseriöst och imbecillt intryck. Jag länkade också till min text i Språkförsvaret om er löjliga svengelska webbsida:

http://mobil.sprakforsvaret.bloggplatsen.se/2020/12/17/11700101-svengelsk-goja-pa-godel/

En styrelsemedlem i Språkförsvaret skrev följande kommentar till min text:

Ann
Fredag 18 dec 13:25

Hej Christina!

Liksom du har jag retat mig på God Els bidrag till undermineringen av det svenska språket. Förra året blev jag så trött på deras utskick som kom med eposten att jag meddelade dem att jag inte ville ha dem längre och förklarade också varför.
De svarade så här ’Denna form av kommunikation är bara ett litet steg på vägen mot att göra saker på vårt säregna och annorlunda sätt. ..... Vi försöker endast vara lite påhittiga, och kommunicera med glimten i ögat.’ De slutade med utskick till mig, men på fakturorna blandade de fortfarande svenska och engelska på samma förskräckliga sätt. Då skrev jag ytterligare ett argt brev och påpekade att uttryck som ’the power of klimatpositivitet’ inte hör hemma på en faktura om företaget vill bli betraktat som seriöst. 
Jag påpekade också att de var nominerade till Språkförsvarets Årets Anglofån pga misshandel av det svenska språket under året. De svarade: ’Vi har tonat ner svengelskan men det är inget som vi har tankar om att sluta med i närmsta tiden.’
Bra om du reagerar och ifrågasätter deras rappakalja! 
Hälsningar
Ann

Ann fick således svaret ’Vi försöker endast vara lite påhittiga, och kommunicera med glimten i ögat’, medan jag fick svaret ’Svengelskan läser du allra bäst med glimten i ögat’. Vad exakt är det för glimt i ögat som vi ska ha när ni på GodEl underminerar det svenska språket till förmån för kolonialspråket engelska? Den koloniala glimten?

Hälsningar
Christina Johansson”

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nätverket Språkförsvaret - Torsdag 28 mars 08:00

Universitetsläraren rapporterar:   ”En utgångspunkt för den norska regeringens handlingsplan är att mer undervisning sker på engelska och att det i vetenskapliga publikationer har skett en kraftig nedgång av det norska språket i förhållande...

Av Nätverket Språkförsvaret - Onsdag 27 mars 08:00

Som många noterat har service på restauranger i Sverige förändrats de senaste 10 åren. I de större städerna stöter man ofta på personal som knappt kan svenska utan bara engelska. De verkar intalade att alla svenskar gärna pratar engelska.   När...

Av Nätverket Språkförsvaret - Tisdag 26 mars 12:00

Stefan Lindgren skriver på Facebook:   ”Läs Cronemans krönika i DN från 16/3. Jag håller helt med honom, även om han är 30 år sen med dessa insikter.   Och har man väl sagt A måste man säga B. Det är sjukt att svenska högskolelärare ska...

Av Nätverket Språkförsvaret - Måndag 25 mars 13:00

I artikeln ”Den nordiska språkgemenskapens kris” skriver Samuel Larsson inledningsvis:   ”Den eviga frågan om hur väl danskar och svenskar förstår varandras språk har blivit aktuell igen. Frågan är ju lika gammal som Öresund o...

Av Nätverket Språkförsvaret - Söndag 24 mars 08:00

Söndagens svenskspråkiga sång   Kjell Höglund - Mina vingar   Söndagens svenskspråkiga dikt   Tanken   Tanke, se, hur fågeln svingar under molnet lätt och fri; även du har dina vingar och din rymd att flyga i.   Klaga ej, att du v...

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Skapa flashcards