Direktlänk till inlägg 15 juni 2007

Bagpiper´s Inn - en engelsk språkkoloni i Stockholm

Mikael Parkvall, lingvist och bloggare, besökte häromkvällen en krog för att ta sig en öl eller två. Läs här vad som hände: 

"Jag brukar ofta påpeka hur förspänt man har det som talare av svenska i ett land som Sverige -- man kan, till skillnad från många andra i världen, använda sitt eget språk i nästan alla sammanhang. Fast inte alltid.


Igår var jag på krogen och försökte beställa vid bardisken. Bartendern tittade på mig utan att reagera. När jag upprepade beställningen var det enda han sa "English, please". Jag förklarade först på svenska, och sedan på engelska, att jag helst ville beställa på svenska. Ett inte helt orimligt servicekrav i mina ögon. Jag fick min öl tillsammans med ett syrligt "Thank you sooo verrry much for making us feel welcome in your country, sir", en replik som sannerligen dröp av sarkasm. Jag tänkte, fast jag inte sa det, "Thank you for making me feel welcome in your pub, you #%&§%¤".


När jag efter kanske en halvtimme lämnade lokalen hälsade de båda brittiska herrarna bakom disken mig i kör med ett "Fuck you!" (sic).


För den som till äventyrs tycker att en skopa förödmjukelse piggar upp en krogkväll kan jag varmt rekommendera denna sylta på Rörstrandsgatan vars namn börjar på Bagpiper's och slutar på Inn." ("En kväll som språkmartyr" - Lingvistbloggen den 14 juni 2007)


Jag måste säga att jag beundrar Mikael Parkvall, som kunde hålla sig lugn i denna situation. Om någon i framtiden råkar ut för samma "service" på Bagpiper´s Inn, och liksom Mikael förmår hålla sig lugn, rekommenderar jag ändå att ni hotar med att kontakta Språkförsvaret. Språkförsvaret kan nämligen alltid dela ut sitt fruktade "Tummen ner"-diplom.


Per-Åke Lindblom

Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret.


 
 
Ingen bild

Anna

26 juni 2007 21:50

Jag är en livlig besökare av denna pub och en av anledningarna är att jag tycker att det är fantastiskt kul att gå in på en pub som dessutom har ett engelsk klingande namn och bli bemött på engelska. Jag hade om jag önksade kunna beställa på svenska valt en av alla andra hundratals pubar i stockholm. Mikaels kommentar är ett skämt, gå nångon annanstans om du inte förmår att förstå och kunna beställa en öl på engelska.

 
Ingen bild

Per-Owe Albinsson, Nätverket Språkförsvaret

8 juli 2007 22:14

Replik till signaturen ”Anna”

Visst kan det vara trevligt att gå till en restaurang eller krog som har ”profilerat” sig. Dock missar du det väsentliga i sammanhanget: Det borde vara självklart att man (Läs Bagpiper´s Inn) ger service på det språk som talas som modersmål av det stora flertalet i det land där man är verksam. Det handlar om respekt. Barmästaren (det finns ett finns gammalt svenskt ord för detta yrke också) ansåg att vi svenskar borde tala engelska, så att han och hans landsmän skulle känna sig välkomna i vårt land. Hur bakvänt är inte detta uttalande? Det är han som istället borde lägga manken till och lära sig svenska. Då kommer han garanterat att känna sig mer välkommen. Det argument som man ibland hör att ”alla kan väl engelska” ändrar inte detta faktum. Om sen du vill beställa på engelska, så får du väl göra det. Det rör mig inte ryggen. Dock är jag övertygad om att det stora flertalet, liksom jag och Mikael Parkvall, föredrar att tala sitt eget språk. Engelska är det sista språk men riskerar att inte höra tillräckligt av och/eller glömma bort. Du skriver att Mikaels kommentar är ett skämt. Menar du på fullt allvar att det är ett orimligt krav att han kräver service på sitt eget språk i sitt eget land? Det verkar faktiskt så, eftersom du uppmanar honom till att besöka ett annat ställe. Du kanske också tycker att det är helt på sin plats att personalen hånar honom då han ska beställa samt ber honom dra åt h-vete (värre översättningsalternativ finns) då han lämnar lokalen? Hur står det till med logiken, Anna?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nätverket Språkförsvaret - Torsdag 28 mars 08:00

Universitetsläraren rapporterar:   ”En utgångspunkt för den norska regeringens handlingsplan är att mer undervisning sker på engelska och att det i vetenskapliga publikationer har skett en kraftig nedgång av det norska språket i förhållande...

Av Nätverket Språkförsvaret - Onsdag 27 mars 08:00

Som många noterat har service på restauranger i Sverige förändrats de senaste 10 åren. I de större städerna stöter man ofta på personal som knappt kan svenska utan bara engelska. De verkar intalade att alla svenskar gärna pratar engelska.   När...

Av Nätverket Språkförsvaret - Tisdag 26 mars 12:00

Stefan Lindgren skriver på Facebook:   ”Läs Cronemans krönika i DN från 16/3. Jag håller helt med honom, även om han är 30 år sen med dessa insikter.   Och har man väl sagt A måste man säga B. Det är sjukt att svenska högskolelärare ska...

Av Nätverket Språkförsvaret - Måndag 25 mars 13:00

I artikeln ”Den nordiska språkgemenskapens kris” skriver Samuel Larsson inledningsvis:   ”Den eviga frågan om hur väl danskar och svenskar förstår varandras språk har blivit aktuell igen. Frågan är ju lika gammal som Öresund o...

Av Nätverket Språkförsvaret - Söndag 24 mars 08:00

Söndagens svenskspråkiga sång   Kjell Höglund - Mina vingar   Söndagens svenskspråkiga dikt   Tanken   Tanke, se, hur fågeln svingar under molnet lätt och fri; även du har dina vingar och din rymd att flyga i.   Klaga ej, att du v...

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Skapa flashcards