Alla inlägg den 7 september 2009

Av Nätverket Språkförsvaret - 7 september 2009 12:08


Språkrådet berättar idag om den svenska talsyntesen Webreader, som nu finns som gratisversion för privata webbsidor och bloggar.


"Webreader är en ny talsyntestjänst (datoriserad uppläsning av text) från svenska företaget VioceCorp, avsedd primärt för privatpersoner och mindre företag och organisationer. Enkelt och snabbt att implementera på webben. För de bloggare och privatpersoner som står ut med lite reklam finns även en gratisversion, Webreader Free, att ladda ner. Läs mer på webreader.readspeaker.com. "


Det verkar inte som att talsyntesen går att installera på denna blogg eller på Språkförsvarets webbplats.


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)



Av Nätverket Språkförsvaret - 7 september 2009 12:03

Härommorgonen var det nära att jag satte frukosttéet i vrångstrupen. I en kolumn signerad Anna Larsson i SvD fastnade mina ögon på uttrycket "behavoristisk ekologi". Inlägget med titeln "Ett definitivt farväl till grottmänniskan" ägnar sig åt att definiera de ack så uttjatade genuskoderna.

Jag satt en bra stund och funderade över hur jag förväntades uttala ordet "behavoristisk", utifrån (den hypotetiska) förutsättningen att jag inte kan engelska. Utan att ha kommit fram till någon slutsats tog jag fram mitt exemplar av SAOL (från 1998), för att undersöka om ordet ifråga möjligen var upptaget i denna, nuförtiden tämligen svajiga publikation - inte för att jag egentligen trodde det ...

Men då kom nästa chock - behaviorism, behaviorist, behavioristisk läste jag med stigande förvåning och frustration. Fonetiskt bihejviårism !!!  Detta trycktes för drygt 11 år sedan! Redan då var ordet så etablerat att det fick vara med i vårt språkliga kontrollorgans ordlista.

Till Svenska Dagbladets heder måste anföras att kvalitetsredaktören Hans Ottoson i gårdagens tidning tillhandahöll den svenska betydelsen "beteendeekologi", sammanskrivet och allt. Man kan bara applådera. Tydligen tar han sitt löfte att höja tidningens språkliga status på allvar. Men fy skäms Svenska Akademien ...!

Hillo Nordström

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards