Direktlänk till inlägg 30 september 2018

Inte en enda svensktalande expedit

Av Nätverket Språkförsvaret - 30 september 2018 12:44

Idag hade vi samkörning hem från middag hos Lasse. Vår unga medpassagerare berättade att hon hade varit på Mall i Solna och inne på Starbucks, MQ och H&M. I samtliga tre butiker fanns det inte EN ENDA svensktalande expedit. Tala engelska eller gå någon annanstans var tydligen budskapet! Jag vet att ni tycker att jag är mossig, men här har man väl gått över gränsen!


Tycker Farsan

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

 
 
Ingen bild

tyq

30 september 2018 18:21

Hoppas att den unga medpassageraren protesterade, för jag är tror att när unga människor säger ifrån så har det större effekt.

 
Ingen bild

Hillo

1 oktober 2018 09:17

"Tala engelska eller ..." måste väl Farsan mena att budskapet var.

 
Ingen bild

Webbansvarig

1 oktober 2018 11:37

Hillo,

felet fanns i originaltexten, men är nu rättat. Tack för anmärkningen.

 
Ingen bild

Brita Norberg

1 oktober 2018 15:55

Och jag har varit med om det i Systembolagets butik på Kungsportsavenyn i Göteborg. Visserligen bara En expedit men när jag bad henne om min order svarade hon "Do you speak English, please?" Jag blev så paff så jag väl bara stammade fram mitt önskemål och fick det jag ville ha men inte ett ord svenska talade hon.

Brita Norberg
medlem i Språkförsvaret.

 
Ingen bild

Tove Frisch

1 oktober 2018 16:00

Jag har vid flera tillfällen varit med om detta. I klädbutiker, på kaféer etc. Senast på "Man on the Moon", en pub på Tegnérg.

 
Ingen bild

Cecilia

1 oktober 2018 19:44

Det är så dåligt! Och på tre olika ställen!

 
Ingen bild

Lennart

1 oktober 2018 19:47

Detta är förfärligt!! Finns det ingen stolthet kvar i försäljnings- och marknadsföringssammanhang? Svenska har med identitet att göra!
Jag kopierar till mina närmaste samt till släkt som har intresse i frågan.

 
Ingen bild

Bo E.

1 oktober 2018 19:48

Ja, det är skandal och en oförskämdhet mot kunderna. Men det är bara att bojkotta sådana butiker!

 
Ingen bild

Michael BI

1 oktober 2018 19:49

Det händer också på vissa ställen i Västra Hamnen i Malmö. Däremot klagar många danskar i Köpenhamn på att det bara finns svensktalande personal i alla serviceyrken.

 
Ingen bild

Ulf P.

2 oktober 2018 15:24

Jag kräver alltid (har hänt i Sthlm på restaurang o anlitad städfirma) att de ska kunna svenska - annars avsäger jag mig deras tjänst.

Det var förresten nyligen en på Ring P1 som tyckte samma sak. Anmält till DO har jag däremot inte gjort.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nätverket Språkförsvaret - Fredag 19 april 13:00

Språket, ett verktyg som skiljer människan från alla andra arter, avslöjar ofta omedvetet en del av skribentens inre tankevärld, även om denne nog vid en granskning i efterhand skulle avvisa vissa slutsatser. När personer, saker eller egenskaper inom...

Av Nätverket Språkförsvaret - Torsdag 18 april 13:56


    Viggo Kann (till vänster) och Olle Bälter (till höger) mottog Språkförsvarets hederspris på årsmötet och höll också båda ett tacktal. Motiveringen till hederspriset löd som följer:   Olle Bälter/Viggo Kann/Chantal Mutimukwe/Hans Malmstr...

Av Nätverket Språkförsvaret - Onsdag 17 april 14:00

På senare tid har det åter blossat upp en debatt om engelskans expansion på svenskans bekostnad inom högskolan. Se bara på debattartiklar som Eva Forslunds/Magnus Henreksons artikel ”Varning: Forskare väljer bort svenska” i Svenska Dagbla...

Av Nätverket Språkförsvaret - Tisdag 16 april 08:00

”Språkfrågor intresserar och engagerar många, och ofta upplevs det som en försämring när språket förändras. Så behöver det inte vara, konstaterar David Håkansson.   – Svenskan har alltid varit utsatt för förändringar och det är ju hel...

Av Nätverket Språkförsvaret - Måndag 15 april 11:00

Baden-Württembergs ministerpresident Winfried Kretschmann anser att det är överflödigt att lära sig ett andra främmande språk. Han har själv varit lärare, men ser inga fördelar: "Om mobiltelefoner kan översätta samtal till nästan alla språk i världen...

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards