Alla inlägg den 15 mars 2020

Av Nätverket Språkförsvaret - 15 mars 2020 15:13

 


Söndagens svenskspråkiga sång


Ainbusk Singers - Älska mej för den jag är (1993):



Söndagens svenskspråkiga dikt


Kärlek


Min själ var en ljusblå dräkt av himlens färg; 

jag lämnade den på en klippa vid havet 

och naken kom jag till dig och liknade en kvinna. 

Och som en kvinna satt jag vid ditt bord 

och drack en skål med vin och andades in doften av några rosor. 

Du fann att jag var vacker och liknade något du sett i drömmen, 

jag glömde allt, jag glömde min barndom och mitt hemland, 

jag visste endast att dina smekningar höllo mig fången. 

Och du tog leende en spegel och bad mig se mig själv. 

Jag såg att mina skuldror voro gjorda av stoft och smulade sig sönder, 

jag såg att min skönhet var sjuk och hade ingen vilja än - försvinna. 

O, håll mig sluten i dina armar så fast att jag ingenting behöver. 


Edith Södergran

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


Av Nätverket Språkförsvaret - 15 mars 2020 13:51

Texten är hämtad från Alexander Katourgis Språkkrönikan:


"Innehållsförteckning över alla artiklar i Svenskans beskrivnings konferensvolymer. Ursprungligen sammanställd av Karl-Erik Tallmo och kompletterad av Alexander Katourgi. Använd webbläsarens sökfunktion (Ctrl+F på Windows) för att hitta artikel utifrån titelord, författarnamn, år eller konferens."


Förteckningen innehåller 970 poster.


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

The Language Nerds (Språknördarna) publicerar en karta på sin webbplats, som visar vad de olika landsnamnen i världen bokstavligen betyder:


”Det finns vackra berättelser och betydelser bakom alla landsnamn. Så borde det också vara! Etymologi är ett intressant ämne i sig, lägg till en del geografi och du kommer att bli förvånad över att upptäcka vilka häpnadsväckande och konstiga betydelser som vissa landsnamn har.”


Läs mera här!


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards