Alla inlägg den 24 augusti 2021

Av Nätverket Språkförsvaret - 24 augusti 2021 15:07

 

 ...på svenska!


Per-Owe Albinsson 

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 24 augusti 2021 11:42

När jag var på väg till jobbet i går den 23 augusti kom en bil körande som hade en engelsk text på plåten. På bilens baksida stod: ”ATA For the love of lives”. På bilens sida var samma text, fast med versaler. Irriterad på grund av engelskan, som frodas som ogräs i Sverige, tog jag fram min mobil och fotade bilen både bakifrån och från sidan. 


 


När bilföraren klev ur frågade jag honom vad ATA var och varför bilen hade en engelsk text. Svaret var att ATA är experter på trafiksäkerhet. Företaget är helsvenskt, fick jag veta, men ägarna finns i England. Min fråga är: Om ett företag i Sverige har engelska ägare ska då engelskan ha företräde framför svenskan, Sveriges nationalspråk? Mitt givna svar är förstås ett rungande NEJ. 


 


Christina Johansson

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards