Alla inlägg den 3 juli 2022

Av Nätverket Språkförsvaret - 3 juli 2022 08:00

Språkförhållanden bland grundskoleelever i Järvaområdet beskrivs av en skribent i Expessen enligt följande:


”Men den enskilt största utmaningen är språket. En majoritet av sexåringarna börjar skolan utan att kunna tillräckligt med svenska för att hänga med i undervisningen. På vissa skolor rör det sig om så många som 90 procent, uppskattar Hilmarsdottir. 


En majoritet av eleverna i Järvaområdet läser därför svenska som andraspråk, trots att många av dem är födda i Sverige. Detta borde vara chockerande uppgifter."


Det finns sex stadsdelar i Järvaområdet: Rinkeby, Tensta och Hjulsta (Södra Järva); Kista, Husby och Akalla (Norra Järva). De är alla segregerade – läs det övervägande flertalet invånare utgörs av första och andra generationens invandrare. Kista är förmodligfen minst segregerat.


Men det går att vända utvecklingen:


” Samma enkla samband ligger bakom skollyftet i Järvaområdet under senare år. Det är ingen mirakelmetod som har satts in, utan hårt arbete med fokus på det mest grundläggande, nämligen undervisningen…

En av områdets skolor – Hjulsta grundskola – rankades länge som en av Sveriges sämsta skolor och i en larmrapport till Arbetsmiljöverket listades en rad allvarliga incidenter som cykling inomhus, välta bänkar, stryptag mellan elever och dödshot.

 

I dag ligger gymnasiebehörigheten på Hjulstaskolan på runt 80 procent, vilket kan jämföras med snittet i Stockholm på 87,9 procent. Även de övriga skolorna i Järva har fortsatt att klättra uppåt och nådde efter vårterminen ett snitt på 216 meritpoäng (att jämföra med 248,8 för staden i stort).”


Läs vidare här!


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


Av Nätverket Språkförsvaret - 3 juli 2022 08:00

Söndagens svenskspråkiga sång


Johan Eriksson - Malung


Söndagens svenskspråkiga dikt


Älven -

min barndoms älv,

min vuxenhets älv

min kärleksälv.


Den har präglat mig

genom alla år

som årsringarna i ett träd.


Den har gett mig styrkan

att återvända.

Som ett oföränderligt silverband

flyter den

genom min barndoms

och ungdoms marker.


När jag lämnar allt

skall jag veta

att denna älv finns kvar.

Den minns mina steg

vid stranden

och mina ögons ljus,

förlorade i vattnets solglitter.


Margot Sachitzki

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Skapa flashcards