Alla inlägg under juli 2021

Av Nätverket Språkförsvaret - 18 juli 2021 12:00


   

...och inget krångel på utrikiska (ni vet vilket språk jag syftar på.)


Tack för det!


Sunt förnuft 

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 18 juli 2021 08:00

Söndagens svenskspråkiga sång


Mats Paulson - Visa vid vindens ängar


Söndagens svenskspråkiga dikt


Observera att ”hand” i den tredje strofen hör till den första versraden!


BEATRICE-AURORE


I gamla sta'n, vid Kornhamnstorg,

i Hallbecks antikvariat

en gammal drömbok köpte jag

i folioformat.


Sen drömde jag förliden natt 

om Beatrice-Aurore.

Det är en gammal käresta

väl död sen många år.


Hon stod mig när, hon tog min hand, 

hon manade mig: Kom!

Med ens förstod jag, att hon var den enda jag tyckt om.


Vi gingo i en lindallé 

på gula våta blad,

och tårar sköljde på min kind 

och jag var ändå glad.


Vi gingo länge hand i hand 

och talade som barn.

Så stodo vi med ens framför 

en gammal väderkvarn.


Jag sade: Beatrice-Aurore, 

säg vill du bliva min?

Ta fatt mej då! hon ropade 

och slank i dörren in.


Och jag sprang in och letade 

i alla dunkla vrår

och ropade, men ingenstans 

fanns Beatrice-Aurore.


Jag vaknade vid att jag grät 

och kände hjärtats sting,

och i min drömbok sökte jag,

men där stod ingenting.


Harriet Löwenhjelm

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


Av Nätverket Språkförsvaret - 16 juli 2021 12:40

(Texten är hämtad från Foreningen Nordens webbplats)


 

Foreningen Norden er mot dubbing av skandinaviske programmer og mener språkfellesskapene i Norden må styrkes.


Vi deltar aktivt i kampen mot fordummende dubbing av skandinavisk barne-TV og vil styrke nabospråkforståelsen, som gjør at over 20 millioner nordboere i dag kan kommunisere med hverandre på skandinavisk.

Derfor tilbyr vi også læremidler til skolen og skaper møteplasser for barn og unge, der de får oppleve hvor lett det er å forstå dansk, norsk og svensk.

Vi har også lansert en nettbasert læringsplattform for nabospråk – nordeniskolen.org – sammen med våre søsterforeninger i de andre nordiske landene.

Visste du at:

• 80-90 prosent av danske, norske og svenske ord er identiske eller like
• Språkfellesskapene i Norden gir folk tilgang til et felles studie- og arbeidsmarked
• Kultur- og språkfellesskapet vårt styrker Norden som region


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 15 juli 2021 12:34

Den inledande texten är hämtad från en artikel, ”Professorn: Glädjebetyg vanligast på friskolor”, i Skolvärlden den 30 maj 2018:


”Koncernen Internationella engelska skolans (IES) verksamheter ligger alla över det nationella betygsgenomsnittet. Men två tredjedelar av det försprånget beror enligt den nya studien på generös betygssättning snarare än goda prestationer.

– Det finns vissa skillnader mellan de stora koncernerna Academedia, IES och Kunskapsskolan, men alla friskolegrupper är generösa i sin betygsättning enligt mina resultat, säger Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet och författaren bakom rapporten.

Han är inte förvånad över resultatet – studien följer på Skolverkets rapport i februari som visade att elever från fristående skolor har högre betyg än elever på kommunala skolor, men klarar sig sämre på högskolan.”


Läs vidare här!


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

 

Det kan också tolkas som ett framtidsscenario. Sverige existerar inte längre, språkligt och kulturellt, endast dalahästen finns kvar som historisk symbol.


Allt möjliggjort av naiva och anglofila politiker.


Medlem


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 13 juli 2021 12:29

Svenskt namn - bra där!


Per-Owe Albinsson


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

 


Mer av denna vara.

 

Uppmärksam 

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Skapa flashcards