Direktlänk till inlägg 12 juli 2022
Idag publicerade SL en helsideannons på sidan tre i Dagens Nyheter med den enda texten: Simply clever.
Vem riktar sig en sådan annons egentligen till? Det kan knappast vara till engelskspråkiga turister, som förmodligen inte köper Dagens Nyheter medan de är här. Har Sverige en stor engelskspråkig minoritet, som inte behärskar svenska? Knappast. Eller är det bara så att SL och dess annonsbyrå tror att engelska har magiska egenskaper, som kommer att locka fler resenärer till SL? Eller att de tror att annonsen får extra uppmärksomhet genom att den retar upp folk?
"Simply clever" är helt enkelt korkat.
Observatör
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Denna text är hämtad från Lars Engwalls artikel Listen to Eva Forslund and Magnus Henrekson, Please! i Econ Journal Watch september 2022. ”Utbildning En person med engelska som modersmål som lärare vid till exempel ett svenskt unive...
Söndagens svenskspråkiga sång och dikt 2024-04-28 Söndagens svenskspråkiga sång Björn Afzelius – Ikaros Söndagens svenskspråkiga dikt I trädgården Barnet i trädgården är ett underligt ting: ett litet litet djur...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | |||||||
4 | 5 | 6 |
7 | 8 | 9 | 10 | |||
11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | |||
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | |||
25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |||
|
Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord? Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se. Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"