Alla inlägg den 5 september 2023

Av Nätverket Språkförsvaret - 5 september 2023 20:13

…ett PM, ett CV, vilket leder till ett promemoria, ett curriculum vitae. Hmm… Folk får saker till sig, inte berättade för sig.


En person beter sig misstänksamt? Jag skulle säga att en person som beter sig misstänkt gör mig misstänksam, men det är kanske bara jag det.


”Språkpolisen”

Carin

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 5 september 2023 12:00

”Tidningens redaktör Nella Bergström om obegripliga engelska yrkestitlar


I mitt arbete skriver jag om otaliga människor i vår bransch (motorbranschen – vår anm.), många av dem på ganska högt uppsatta positioner och med långa och komplicerade titlar. Märkligt nog väljer nästan alla att beskriva sin yrkesroll enbart på engelska, trots att de verkar i svensk miljö med svenska medarbetare och kunder. Talent acquisition, vice president, stream manager, head of digital, policy advisor sustainability, cio, cfo, ceo och cpo… ju mer svårbegripligt desto bättre, verkar man tycka.


Varför gör de så? Vissa motiverar engelskan med att de rör sig på internationella marknader och måste göra sig förstådda överallt, vilket jag absolut kan godta om man är vd för Scania. Men en säljare hos en halvstor bilhandlare eller en personalansvarig på en mindre verkstadskedja har knappast jättemånga internationella kontakter.”


Läs vidare här!


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards