Alla inlägg den 18 november 2020

Av Nätverket Språkförsvaret - 18 november 2020 11:28

På morgonen den 10 november ringde jag till sist till SL, det vill säga Storstockholms Lokaltrafik, för att klaga över den alltjämt stillastående hissen i Slussen, den alltjämt stillastående rulltrappan i Örnsberg samt skyltningen på engelska i Slussen, vilket jag har skrivit om tidigare i Språkförsvarets nätdagbok: ”Ur funktion” och ”Felanmäld - reparatör på väg”. Jag klagade också över avsaknaden av rulltrappor i Slussen, denna viktiga knutpunkt för vägtrafik och kollektivtrafik i Stockholm med tunnelbanestation, Saltsjöbadens ändhållplats och bussterminal. 


I vanlig ordning fick jag tala med ”en digital medarbetare”, och i vanlig ordning begrep ”den digitala medarbetaren” inte ett ord av vad jag sade. När jag hade upprepat mitt ärende för många gånger för att det skulle vara bra för min hälsa och desperat ropade efter en riktig människa kopplade AI-rösten mig äntligen till en mänsklig röst.


Enligt kvinnan med den mänskliga rösten var hissen i Slussen felanmäld men inte rulltrappan i Örnsberg. När jag anlände till Örnsberg och upplyste spärrvakten om detta pekade han på en orangefärgad lapp vid rulltrappan där ärendenumret för felanmälan och datumet stod: 201020. Det hade alltså förflutit 21 dagar sedan rulltrappan felanmäldes! Spärrvakten sade med glimten i ögat till mig att reparatören bodde i Göteborg och saknade bil, så därför promenerade han till Örnsberg.


Det var konstigt att det stod ett ärendenummer och datum för felanmälan vid rulltrappan i Örnsberg, som enligt SL-kvinnan inte var felanmäld, medan det inte stod något ärendenummer och datum vid hissen i Slussen, som SL-kvinnan sade var felanmäld. 


Det var intressant att dagen därpå, alltså onsdagen den 11 november, upptäcka att anslaget vid hissen i Slussen var utbytt. Det första anslaget löd:


”Felanmäld

Out of Order


Felet är rapporterat 

och kommer att åtgärdas.

Tack för ditt tålamod.


För mer information

kontakta SL Kundtjänst 

08-600 10 00 eller

läs mer på sl.se.


Ärendenummer


Datum”


Det nya anslaget löd:


”Avstängd för reparation


Arbete pågår och vi gör allt för att avbrottet ska bli så kort som möjligt.


Kontakta stationspersonal om du behöver hjälp med alternativa vägar eller ring SL Kundtjänst på tel. 08-600 10 00.


Beräknas åter i drift den:


SL service disruption

——————————————

Closed for repairs


Work is underway and we will do our utmost to ensure the minimum disruption.”


 


Den engelska texten står nu som den ska med små bokstäver och längst ner under ett streck. Till vänster om texten är den brittiska flaggan - inte den amerikanska, vilket är förvånande då Sverige tyvärr börjar bli USA:s 51 delstat.


Christina Johansson

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

 

Av Nätverket Språkförsvaret - 18 november 2020 08:00

 

"Backpack slut" ger kanske oönskade associationer hos kunder med engelska som modersmål.


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards