Alla inlägg den 3 november 2021

Av Nätverket Språkförsvaret - 3 november 2021 12:11

När jag strosade på Vartoftagatan på Södermalm i Stockholm fångades min uppmärksamhet av tre skyltar med namnet ”GOLDEN ATHLETE” skrivet med vita versaler ovanför en butik. Till vänster om namnet var en gul ring med en gul idrottsman  i. Jag hajade till. Varför hade jag aldrig lagt märke till detta engelska affärsnamn?


 


Jag öppnade dörren, som det stod ”PUSH” på, och klev in. På den svarta diskens framsida lyste ”GOLDEN ATHLETE” och loggan. Överallt syntes engelskspråkig text. Jag frågade den muskulöse mannen bakom disken om affären, som jag inte hade sett förut, om det engelska namnet. Han berättade att Gymgrossisten, som tidigare låg där, hade köpts upp av Golden Athlete som är ett engelskt företag. Nedslagen lämnade jag affären. På dörrens insida stod det ”PULL”. 


Min åsikt är att utländska företag ska rätta sig efter att svenska är Sveriges officiella språk och inte bara klampa in med sitt språk och underminera svenskan.


Christina Johansson 


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 3 november 2021 08:00

När ska Darvik med flera politiker vakna när det gäller språkbytesskolorna i Sverige, vilka har ersatt svenska med engelska som första undervisningsspråk i rent kolonial stil?


Dessa skolor utgör en annan form av extremism och som fullt skattefinansierade degraderar vårt officiella huvudspråk, trots språklagen från 2009. De är heller inte tillåtna i  n å g o t  annat land.

Engelska språket har ingen som helst officiell ställning I Sverige och ska därför naturligtvis heller inte tillåtas att vara första undervisningsspråk.


Stäng även dessa skolor! Den svenska skolans viktigaste uppgift är att lära barnen svenska och ingenting annat. Huvudspråket i landet som skolorna verkar i.


Per-Owe Albinsson,

medlem i Språkförsvaret 


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards