Alla inlägg den 25 juni 2023

Av Nätverket Språkförsvaret - 25 juni 2023 08:00

Söndagens svenskspråkiga sång

Fjedur - I denna ljuva sommartid

Söndagens svenskspråkiga dikt

Trolldom

I natt gå trollen till månskensbal
på skogens tystaste glänta,
och älvorna samlas från myr och dal,
där bulleblommorna vänta.

I natt ligger trolldom kring sten och stam
och kring tjärnens drömmande vassar,
en fager trolldom, som blommar sig fram
och går där och viskar och tassar.

Nu ville jag smyga som förr, ett barn,
med barnsligt undrande sinne
och väva mig sagor av månskensgarn
och fästa dem klart i mitt minne!

Men ack, jag är vuxen och hör ej som förr
vad skogen och ängarna viska;
jag lupit för långt från hemmets dörr -
förjagad av livsvåndans piska …

Men lika fullt är det trolldom ändå,
som viskar i juninatten,
från doftande hult, från glimmande strå
av speglande silvervatten …

En skönhetens trolldom, som strängarna rör
i hjärtats innersta gömma,
när dagens jäktande omsorg dör
och längtande själar drömma.

Pälle Näver (Josef Högstedt)

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards