Direktlänk till inlägg 10 augusti 2012
Häromveckan skrev jag i ett sammanhang om företeelsen förskönande omskrivning (eufemism).
I morse dök det upp en ny blomma i rabatten när jag lyssnade på P1. Det handlade om Postens allt sämre förmåga att dela ut brev i vad mottagarna kallar rätt tid och att ett ökande antal försändelser försvinner.
Den pressansvarige medgav att mängden klagomål ökat markant, men valde att kalla dem för
kundsynpunkter. Det låter faktiskt lite gulligare – eller hur?
Janf
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
I radions "Förmiddag med" diskuterades idag denna fråga. Flera intressanta synpunkter, bland annat medverkade Olle Josephson, känd professor i nordiska språk. Programmet kan lyssnas på här. Susanne L-A (Denna nätdagbok är knuten till nätv...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 |
5 | |||||
6 |
7 |
8 | 9 |
10 | 11 | 12 | |||
13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | |||
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | |||
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |||||
|
Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord? Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se. Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"