Direktlänk till inlägg 15 oktober 2020
Sofia Engman, företrädare för Nationellt centrum för svenska som andra språk, och Christina Hedman skrev en artikel den 12 oktober, som riktar sig mot förslaget om att skrota modersmålsundervisningen, ur vilken vi saxar:
”Med tanke på senaste tidens diskussion om modersmålsämnet utifrån politiska förslag om att lägga ner modersmålsundervisningen vill vi på Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) tillsammans med Christina Hedman, professor i svenska som andraspråk med didaktisk inriktning vid Stockholms universitet, med denna text belysa att modersmålsundervisning har stor betydelse för såväl individ, skola som samhälle.”
Utveckling av modersmålet:
”Att enbart tala ett språk i hemmet innebär inte att färdigheterna ovan per automatik utvecklas på modersmålet. På samma sätt som svenskundervisningen avser modersmålsämnet att ge läs- och skrivfärdigheter, ett skolmässigt, breddat och avancerat språkbruk och möjlighet att kunna tillägna sig en utökad repertoar av texttyper, även skönlitterär läsning. Inget av detta får man nödvändigtvis med sig hemifrån. Forskning visar att läsfärdigheter utvecklas i modersmålsundervisningen trots modersmålsämnets begränsade undervisningstid (se t.ex Ganuza & Hedman, 2019), vilket indikerar att ytterligare lärande skulle möjliggöras med ett utökat utrymme för ämnet.”
Vilket är forskningsläget?
”Ämnet är inrättat i sin egen rätt, för att utveckla modersmålet. En hög kompetens i ett språk ger dock ökade möjligheter att tillägna sig motsvarande kompetens i ett annat språk (i linje med interdependenshypotesen, t.ex Cummins, 1979, som stipulerar att det finns ett ömsesidigt beroendeförhållande mellan språk hos människan). En större studie i USA illustrerar detta: Resultaten i den studien visar att de 40 000 elever som fick ämnesundervisning både på engelska och spanska under hela skolgången uppnådde bättre skolresultat jämfört med de som genomförde sin skolgång enbart på spanska eller engelska (där samtliga elever hade samma typ av socioekonomisk bakgrund, Thomas & Collier, 1997, 2002). En mindre svensk studie omfattade 36 somalisk-svensktalande elever i årskurs 5 och 6 som alla gått i modersmålsundervisning hela sin skolgång. Ett positivt samband gick att fastställa mellan elevernas prestationer på läsförståelse i somaliska i årskurs 5 och 6 och deras betyg två år senare, avseende genomsnittligt betyg och betyg i svenska som andraspråk, matematik och modersmål. Särskilt starkt var det positiva sambandet mellan läsförståelse i somaliska och betyg i svenska som andraspråk (ju bättre resultat på läsförståelse på somaliska desto bättre betyg i svenska som andraspråk, Ganuza & Hedman, 2018). Den här typen av resultat kan dessutom inverka positivt på elevers psykosociala utveckling. Dessa studier visar även att undervisning i modersmålet är gynnsamt över tid och inte enbart för nyanlända elever. I den senare studien var de flesta eleverna födda i Sverige.”
Avslutningsvis:
”Politiska förslag som misskrediterar det goda pedagogiska arbete som pågår för att utveckla elevers flerspråkighet inom ramen för modersmålsundervisning tas, enligt vad vi fått erfara, emot med stor sorg och bestörtning av fältet och ämnets avnämare. Fältet består här även av de modersmålsenheter som i regel anställer modersmålslärare och som regelbundet bidrar med pedagogisk fortbildning av lärarna. Vi betraktar förslag om slopad modersmålsundervisning som ett infamt och oinitierat påhopp på en pedagogisk praktik som levererar goda resultat trots att de bristande förutsättningarna saknar motstycke inom svensk skola.”
Läs hela artikeln här!
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
”I spalten ’Kort fråga, kort svar’ har redaktionen för radiostationen SWR3 i Tyskland undersökt frågan om hur många ord det tyska ordförrådet innehåller. Hanna Gottschalk från Föreningen för det tyska språket i Mannheim förklarar at...
Söndagens svenskspråkiga sång Magnus Uggla & Tommy Körberg - Moder Svea Söndagens svenskspråkiga dikt Vår nationalsymbol kallas Svea hon försåldes i morse på rea. Det nationella är slut så nu kastas hon ut och förresten s...
På ditt modersmål kan du säga vad du vill, på andra språk det du kan! Ovanstående är värt att betänka för alla de som medvetet eller omedvetet verkar för att ge engelskan en allt större betydelse i vårt samhälle och på vårt modersmåls bekostnad...
Det sägs ganska allmänt bland lingvister att lånord (ett ganska fånigt ord då det sällan eller aldrig handlar om ett lån och en generös långivare) inte utgör något hot mot ett språk. Och så brukar det komma en långdragen historia där man har svå...
Så var då den svenska delen av melodifestivalen över för den här gången. Det blev precis som i Vasaloppet: norrmännen vann. Men hur gick det till? Med ett litet undantag så var som vanligt alla bidrag på engelska. Inte nog med det, man har ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | ||||||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | |||
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | |||
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | |||
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | ||||
|
Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord? Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se. Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"