Alla inlägg den 19 juni 2022

Av Nätverket Språkförsvaret - 19 juni 2022 08:00

Söndagens svenskspråkiga sång


Evert Taube - Sjösala vals


Söndagens svenskspråkiga dikt

 

FURAN


Med yxan i hand i min Sjösalapark,

jag stod vid en fura och smekte dess bark.

"Du skymmer min utsikt mot himmel och sjö,

du susande fura, nu måste du dö".


Och furan hon föll och blev sågad itu

och kluven till ved, men hon susar ännu

- på elden, vid härden, i vinterkväll lång,

hon susar och sprakar och sjunger sin sång.


Då tänkte jag: "Snart skall jag själv vräkas kull

och röjas ur vägen för utsiktens skull".

Och därför, go vänner, förinnan det sker,

de visor jag diktat, dem skänker jag er.


Ett sus från en fura - en garvad, som höll

i ruskigt väder och sjöng när den föll.

En hälsning från fåglar som bott i dess topp

och kvittrat om landet där solen går opp.


Evert Taube


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards