Direktlänk till inlägg 26 juni 2013

Boganmeldelse af "Såld på engelska? Om språkval i reklam och marknadsföring

Av Nätverket Språkförsvaret - 26 juni 2013 15:10

(Anmälan var ursprungligen avsedd för "Sprog & Samfund" nr 2/2013, men läggs i stället ut här)

 

SÅLD PÅ ENGELSKA

OM SPRÅKVAL I REKLAM OCH MARNADSFÖRING

Udgivet af Språkförsvaret

 

Språkförsvaret, vores svenske søsterorganisation, som tidligere har stået for bogen

”Svensk, et språk att äge, älska och ärva”, har nu udgivet en ny bog, som beskæftiger sig med anvendelsen af det engelske sprog indenfor reklameverdenen.Tre redaktører (forfatterne ) står bag denne bog.


De kommer godt og grundigt gennem en lang række områder indenfor reklamens verden og giver undervejs gennem en lang række eksempler en vurdering af det engelske sprogs indtrængen og betydning indenfor dette område.  Som dansker kan man nikke genkendende til de fleste af disse. Da eksemplerne er så utallige indenfor de forskellige områder, man belyser, vil det være helt uoverkommelig i en anmeldelse at opremse disse.  Naturligvis gives der forklaringer på brugen af visse engelske ord, men man må give forfatterne ret i, at anvendelsen af de fleste er fuldstændigt overflødige. ”Anglificeringen har nått löjets gräns ”, siges der. I Stockholm har man et Swedish Music Hall of Fame  - et koncerthus for svensk populærmusik.  Östergötland skal nu hedde East Sweden.  Og man kan blive ved med eksempler.


Det er især indenfor visse brancher, at de engelske ord tages i anvendelse. Personlig hygiejne, kosmetikprodukter, elektronik, morgenmad, slik, mundgodt (snacks?) m.v.  Eksemplerne findes i tusindvis. Vi kender alle ord som Sale  i stedet for udsalg, lagersalg eller fabrikssalg er blevet til Outlet.  Begrundelse for at anvende engelske betegnelser er, at så er man international, eller man kan holde omkostningerne nede ved at bruge det samme budskab (engelsk) overalt.  Også i stillingsannoncerne har de engelske betegnelser sneget sig ind.  Det er åbenbart finere at arbejde i afdelingen for Human resources end i personaleafdelingen, og Key Account Manager eller Sales Representative er bedre end betegnelsen sælger.


Spørger man forbrugerne, hvorvidt det engelske sprog har nogen betydning for deres valg af produkter, svarer langt de fleste, at det ingen betydning har.  Et flertal foretrækker det nationale sprog.  I Tyskland betegnes sammenblandingen af engelsk og tysk som Denglish.  Lige efter genforeningen af de to tyske stater var man helt vild med engelske ord i markedsføringen, men i de seneste år er man i højere grad vendt tilbage til tysk.  Hos McDonalds blev Im loving it til Ich liebe es, og hos King blev  Have your way it til Geschmack der King.


Der er ingen tvivl om, at reklamebranchen er stærkt medvirkende til udbredelsen af engelsk, især indenfor reklame samt navne på produkter.  Man synes åbenbart, det er smart.  Forbrugerundersøgelser viser imidlertid, at effekten heraf er langt mindre end formodet, og at forbrugerne i stor udstrækning foretrækker deres nationale sprog.


Tankevækkende er det, at IKEA, som nok må betegnes som noget af det mest succesfulde verdensomspændende foretagende, udelukkende arbejder på det nationale sprog i de lande, hvor de befinder sig.  Thi det er det sprog, som deres kunder taler.  Ingen smarte engelske ord, undtagen naturligvis i engelsktalende lande. Et godt eksempel til efterfølgelse.


Selvom bogen er på svensk er den letlæst og der er megen inspiration og argumentation at hente når det drejer sig om at værne om det danske sprog, vort modersmål.  Absolut anbefalelsesværdig.


Frans Jacobsen, medlem af bestyrelsen for Modersmål-Selskabet


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nätverket Språkförsvaret - Fredag 12 juli 08:54

  I en ledare i Expressen tar Ann-Charlotte Marteus upp ett fenomen som jag själv noterat: att företeelser som inte är några nyheter framställs som något nytt och märkvärdigt med engelska (läs amerikanska) termer. Som t ex ”savoring”. S...

Av Nätverket Språkförsvaret - Torsdag 11 juli 13:00

Vet du att en svensk läsare förstår 75 procent av orden i en norsk text? I juli lyfter vi norska och norsk litteratur under rubriken "Månadens språk" och tipsar om allt från Nobelpristagare till stickböcker. Många av dem finns även översatta till sve...

Av Nätverket Språkförsvaret - Onsdag 10 juli 16:02

Aftonbladet berättar:   ”Göteborgs ska bygga ett nytt stationshus värt 870 miljoner kronor. Det nya bygget ska också få ett nytt namn: Göteborg Grand Central. – Det är ju klart att rent Göteborgsmässigt så hade man ju kunnat komma p...

Av Nätverket Språkförsvaret - Tisdag 9 juli 13:00

"Sverige är unikt i ett ödesmättat avseende: Vi talar svenska.   Våra lagar är skrivna på svenska. Vår historia är skriven på svenska. Vi sjunger sånger, läser dikter och använder ordlekar som bara funkar hos oss. Att hålla den kulturen vid liv ä...

Av Nätverket Språkförsvaret - Måndag 8 juli 13:00

Micheál: "Jag är irländare och finner det obegripligt att ett land verkar vilja överge sitt språk frivilligt.   Det kämpas hårt för att iriska ska överleva men ingen tror att det blir hela landets vardagsspråk igen. Skillnaden är att vårt språk u...

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards