Alla inlägg den 22 juni 2013

I fredagens nummer av Nya Wermlands-Tidningen tar Henrik L. Barvå, politisk redaktör, upp namnbytet av Elitserien. Han skriver:


"Jag läser att Elitserien helt i onödan skall byta namn till Swedish Hockey League, förkortat SHL. Nu är jag inte sportnörd så jag borde kanske inte bry mig, men det stör mig likväl. Jag begriper bara inte denna tyvärr inte alldeles ovanliga fäbless för att byta namn på svenska företeelser till engelska. Är man verksam internationellt går det måhända att utsäkta, men även då duger det utmärkt att ha ett riktigt svenskt namn här hemma och ett 'översatt' när man verkar utomlands. Men den svenska elitserien är väl just svensk, varför jag inte kan se att det föreligger något som helst behov till detta fåniga namnbyte."


Se även tidigare inlägg i denna nätdagbok. Förbundsstyrelsen i Svenska Ishockeyförbundet kan kontaktas via denna sida


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 22 juni 2013 10:31

Nu har jag ett tillskott till det engelska vansinnet. Jag var nyss på en konferens där ett i och för sig väldigt bra spel presenterades. Naturligtvis gjorde jag allt för att klaga på namnet, "Coach Board Game" och på beskrivningen i prospektet. Spelet sägs vara ett bra verktyg för bland annat:


Inventering av känslor/tankar
Leadership management
Coaching
Personlighetsutveckling
Mindfulness
 
Vilket mischmasch!
 
Det går att läsa mer på www.coachboardgame.com.
 
Med vänlig hälsning
Gunilla Zimmermann

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Skapa flashcards