Alla inlägg den 7 mars 2022

Av Nätverket Språkförsvaret - 7 mars 2022 16:06

Ruben Schachtenhaufen har undersökt vilka språk som anses vara svårast att lära sig. Hans slutsats är att just modersmålstalare anser att deras eget språk är svårast. Han skriver bland annat:


”Det bekræfter mig lidt i min fornemmelse af at ideen om dansk som et særlig svært sprog primært er noget danskere selv har fundet på. Danskeres sproglige selvforståelse er ofte at dansk er svært, grimt og mumlet, og danskere som dårlige til både at tale og forstå deres eget sprog.


Men hvordan er det lige på andre sprog? Jeg satte mig for at undersøge de 250 kommentarer der kom til facebook-opslaget for at få en indikation af hvad folk generelt synes er nemme og svære sprog, og resultatet er spøjst. Og generelt var der mange der havde lyst til at påpege at et bestemt sprog var svært, men ikke meget konsensus om hvilke sprog de skal betragtes som svære:”


Orsaken är förmodligen att det inte finns något språk man behärskar bättre än sitt eget och därför är det lätt för var och en att notera språkfel hos dem som försöker lära sig det. Själv läste jag franska i två år i realskolan och gymnasiet, men behärskar spanska, som jag lärt mig helt på egen hand, betydligt bättre. Detta har bekräftats av oberoende språktester. Jag blev inspirerad av att lära mig spanska, när jag var till sjöss och arbetade tillsammans med spanska sjömän. Jag lyssnade på dem och upptäckte att jag kunde urskilja orden: jag uppfattade spanskan som distinkt och klar och började härma dem. Däremot gav jag upp att lära mig polska, men det berodde mest på min besvikelse över att jag inte kunde skilja mellan olika sje-ljud i polskan (min ålder spelade mig nog ett spratt).


Förmågan att lära sig ett nytt språk beror naturligtvis också på hur nära ens modersmål står målspråket. Det är ett uppenbart faktum att talare av de nordgermanska språken har lättare att lära sig engelska än talare från andra språkområden, exempelvis Singapore, trots att engelska är officiellt språk i det senare fallet.  Det har visats i flera internationella undersökningar och tester.


Läs hela Ruben Schachtenhaufens artikel här!


Per-Åke Lindblom

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards