Alla inlägg den 20 mars 2022

Av Nätverket Språkförsvaret - 20 mars 2022 19:13

Svar till  insändarna "Nya lösningar krävs för att utveckla skolan" av Sven-Ingvar Borgqvist (M), 11/3 och "Okunskap bakom upprop" av rektor Bosse Wahlin, 14/3 i NST/Ängelholm:


De senaste veckorna har det uppstått en livlig debatt i NST/HD om privata friskolor i Ängelholms kommun. Ytterligare en skola ska nämligen snart byggas i kommunen. Huvudfrågan kvarstår dock: Blir det en kommunal skola eller en friskola? Valfrihet och segregation är ord som ofta dominerar skoldebatten idag.


Men i dagens inlägg vill jag även bifoga orden "skattefinansiering och skolpeng". Det talas i dessa sammanhang sällan om detta. Här kan jag emellertid citera rektor Bosse Wahlins insändare: "I Sverige får alla elever välja skola utan att det kostar föräldrarna något, det är unikt".   Det är helt rätt vad han säger. Det är faktiskt bara i Sverige, inom EU, där privata friskolor skattefinansieras (skattesubventioneras) med en skolpeng. 


Personligen har jag inget emot friskolor, men de bör absolut inte skattefinansieras via skolpengen. Väljer föräldrar/elever de privata friskolealternativen, då ska de själva också få betala skolavgiften. Kommunernas "skolpeng" bör därför avskaffas.Det är för mig självklart! Det blir dessutom dyrt i längden för kommunerna. Varför ska privata verksamheter överhuvudtaget skattefinansieras??Varför ska föräldrar som har barn i kommunala skolor också finansiera friskolor med sina skattepengar? Det är inte logiskt!


Flera friskolor i Sverige kör idag en stor del av undervisningen på engelska. Varför? De är så kallade "språkbytesskolor". Nej, undervisningen i allasvenska skolor ska givetvis alltid bedrivas på svenska. Däremot bör både engelska och viktiga EU-språk även ingå på schemat.


C-G Pernbring 

Helsingborg                                                                                                                                                    


(Publicerades i Helsingborgs Dagblad HD/NST den 20/3 2022)


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 20 mars 2022 08:00

Söndagens svenskspråkiga sång


Marianne Mörck - Putte du är min ögonsten


Söndagens svenskspråkiga dikt


Kyssen 


Jag kysser dig och ledsnar ej.
Och skall jag nå’nsin ledsna? Nej! 
Nu, goda flicka, svara mig,
Hvad sällhet kyssen skänker dig? 

Du älskar den så väl som jag:
Nu säg, hvad utgör dess behag?
Jag frågar nu, jag frågte nyss
Och får till svar blott kyss på kyss. 

Om i min läpp man honung gömt, 
Du kysste den ej mera ömt;
Om galla vore stänkt derpå,
Du kysste lika ömt ändå.

Se till, hvad förebär du väl,
Om någon frågar efter skäl,
Om någon oblygt kommer nu
Och frågar: hvarför kysses du?

Och folket dömmer strängt, min vän,
Hvad skall det säga då om den,
Som annat ej än kyssa gör,
Och sjelf ej en gång vet hvarför?

För min del jag ej hittat på,
Hvad godt i kyssen finnas må;
Men jag vill dö, om jag en stund
Skall stängas från din purpurmun. 


 Johan Ludvig Runeberg


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards