Alla inlägg den 13 mars 2022

Det är mycket bättre att  a l l a  l ä n d e r s  representanter sjunger på landets egna språk  - nu blir Melodifestivalen som vilken urvattnad och likriktad poptävling som helst. Urtrist (!!) och jag har slutat att titta. Jag känner mig inte ett dugg representerad av inhemska artister som står och fjantar sig på engelska. Vill de representera Sverige så får de vara så goda att göra det på svenska!


Vart tog den så omhuldade mångfalden vägen här??


Det går naturligtvis utmärkt att göra alldeles utmärkt musik på andra språk än engelska och det är en seglivad myt att "alla kan engelska" Framförallt att en majoritet vill att musik ska göras endast på engelska.


De flesta länder är inte i närheten av att vara lika enögt anglofila som Sverige.


Engelska är för övrigt ett litet språk inom EU nu sedan Storbritannien gick ur samarbetet. Det bör speglas i dessa sammanhang!


Per-Owe Albinsson,

medlem i Språkförsvaret 


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


Av Nätverket Språkförsvaret - 13 mars 2022 08:00

Söndagens svenskspråkiga sång


Magnus Uggla & Sylvia Vrethammar - Tycker om dig


Söndagens svenskspråkiga dikt


I dina ögons klara morgonljus


I dina ögons klara morgonljus
mitt hjärta vaknar – allt är ljus.


I dina läppars höga kärlekssång
min glädje brusar – allt är sång.


I dina händers mjuka fågelbo
min oro somnar – allt är ro.


Erik Blomberg

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards