Fråga mig

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Fråga


 

Besvarade frågor

 
Ingen bild

Rudolf Kre

1 november 2010 17:17

kan car vara ett ädelstensvikt

Nätverket Språkförsvaret

1 november 2010 21:29

En omedelbar ordbokssökning ger inget svar på den frågan.

 
Ingen bild

zizo

19 oktober 2010 21:09

andra svenskar med potential..vad skribenten avser ?

Nätverket Språkförsvaret

20 oktober 2010 12:38

"Med potential" brukar innebära att vederbörande har möjligheter, dolda förmågor.

Observatör

 
nardos

nardos

10 oktober 2010 23:13

varför det bra att behärska argumentionsteknik?

http://mamma

Nätverket Språkförsvaret

11 oktober 2010 11:38

Du kan vinna en debatt utan att egentligen ha starkare sakargument än din motdebattör, för att spetsa till det.

 
Ingen bild

pierre

27 september 2010 00:15

beskriv skillnaden mellan rättighetslag och skyldighetslag utifrån funktionsnedsatta perspektiv.

Nätverket Språkförsvaret

28 september 2010 22:39

I vårt utkast till språklag skriver vi så här:

”Detta utkast skall i första hand ses som ett diskussionsinlägg. Vi är fullt medvetna om att det innehåller luckor, eftersom vi inte har fullständig överblick över alla domäner, där svenska språket används, eller över alla lagar, förordningar och föreskrifter, som innehåller bestämmelser om användningen av det svenska språket.”

Uppriktigt sagt kan jag inte beskriva ”skillnaden mellan rättighetslag och skyldighetslag utifrån funktionsnedsatta perspektiv”. Jag har ingen funktionsnedsättning (utom hög ålder) och såvitt jag vet har Språkförsvaret inga medlemmar med andra funktionsnedsättningar än just denna.

Jag bollar alltså frågan tillbaka till dig. Vilka rättigheter anser du att funktionsnedsatta ska ha ur ett rent språkligt perspektiv? Om du läser t.ex paragraf 8 i vårt utkast till språklag, så ser du att vi preciserar ett antal rättigheter på detta område. Vi anser att en kombinerat rättighets- och skyldighetslag är överlägsen en språklag som är en skyldighetslag. Den förra fokuserar på den enskilde medborgaren och gör denne till ett handlande subjekt (pga möjligheten att kräva sin rätt). Det är typiskt att minoritetsspråklagen har ett sådant perspektiv, , men inspirationen har hämtats från EU och inte från svenska lagstiftare i första hand. En skyldighetslag representerar ett ovanifrånperspektiv, som ”tilldelar” den enskilde språk. Varifrån har myndigheterna fått sig ett språk tilldelat?

Per-Åke Lindblom

 
Ingen bild

ibrahim el konjo

28 september 2010 16:57

hur spreds det engelska språket till kanada?

Nätverket Språkförsvaret

28 september 2010 22:20

Genom invandring och genom att England besegrade Frankrike i ett kolonialkrig. Dessutom fick den engelskspråkiga befolkningen i Kanade ett tillskott genom att förlorarna, som sympatiserade med den brittiska kronan, flyttade till Kanada efter det amerikanska frihetskriget. De engelskspråkiga utgjorde majoriteten blande europeiska kolonisterna.

 
Ingen bild

tytti

17 september 2010 15:20

säger man på finlandssvenska tio minuter före två i stllet för i?

Nätverket Språkförsvaret

17 september 2010 20:06

Skicka din fråga till Forskningscentralen för de inhemska språken (i Finland) - http://www.kotus.fi/index.phtml?l=sv&s=2469 Där har du de verkliga experterna i denna fråga!

 
Ingen bild

anna

2 september 2010 08:01

skiljetecken
hur används de efter ordet: om

Nätverket Språkförsvaret

2 september 2010 12:21

Det är knappast lämpligt att sätta skiljetecken efter "om".

"Om du är sjuk, ska du stanna hemma". Håll om mig! Han körde om lastbilen på raksträckan. Om tio timmar, startar tävlingen."

I samtliga fall - "om" som konjunktion, preposition eller partikel - är det olämpligt att använda skiljetecken efter ordet. Jag rekommenderar "Svenska skrivregler" av Språkrådet, men du kan säkert också hitta skrivregler på nätet.

Observatör

 
Magnus

Magnus

26 augusti 2010 14:31

hej, vad heter du ?

http://hmm

Nätverket Språkförsvaret

26 augusti 2010 19:38

Du hittar våra kontaktadresser på Språkförvarets webbplats - se http://www.sprakforsvaret.se/sf/index.php?id=14

Presentation

Omröstning

Vad anser du om att Sverige tillåter fullt skattefinansierade skolor att använda engelska som första undervisningsspråk i upp till 50 % av tiden i grundskolan och upp till 90 % i gymnasiet? Den senare elevkategorin läser endast svenskämnet på svenska.
 Helt rätt
 Bra
 Undervisning ska kunna ges på engelska men inte i så hög utsträckning som för närvarande
 Dåligt. Det huvudsakliga undervisningsspråket i svensk skola ska vara svenska
 Om en skola använder engelska som första undervisningsspråk, ska denna inte skattefinansieras
 Vet inte

Fråga mig

128 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ Språkförsvaret med Blogkeen
Följ Språkförsvaret med Bloglovin'

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se