Fråga mig

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Fråga


 

Besvarade frågor

 
Ingen bild

Amanda

4 november 2013 18:12

Själva lagstiftningen för det svenska språket ändrades 2009-05-28,
varför ändrade man lagstiftningen?
Var det stora förändringar mellan de gamla lagarna och de nya som man tillförde eller var det så att man endast förnyade dem på grund av alla minoritetsspråk som uppkommit.
Vad var det som regeringen ville uppnå med dessa förändringar om det skedde stora. Vet ni kanske vart man kan hitta information om de gamla lagarna?

Nätverket Språkförsvaret

4 november 2013 18:51

Det fanns ingen särskild lagstiftning vad gäller svenska språkets ställning före 2009. Användningen sågs som självklar i olika officiella sammanhang, men inte i alla. Motiveringarna för att slå fast svenska språkets ställning kan variera, men Språkförsvarets engagemang berodde i första hand på att vi ansåg – och anser - att svenska språket måste försvaras fr.a gentemot engelskans expansion. Om du vill läsa mer, bör du gå till sektionen ”Tematisk arkiv/Svensk språkpolitik” http://www.språkförsvaret.se/sf/index.php?id=387 på vår webbplats.

 
Ivar Magnusson

Ivar Magnusson

21 oktober 2013 15:49

Varför har "på något vis" bytts ut till att heta "nånstans". Detta har spridit sig till skriftspråket!
En styggelse som används framför allt av soffsittarna i TV!

http://url

Nätverket Språkförsvaret

21 oktober 2013 18:53

Det är förhoppningsvis bara ett modeord. Om det överanvänds, så kommer snart ett annat modeord i ropet.

 
Ivar Magnusson

Ivar Magnusson

21 oktober 2013 15:42

Hej!
Jag undrar hur det gick till när ordet "ensam" blev "själv": ett ord som jag anser har en helt annan betydelse!?
Ivar Magnusson

http://url

Nätverket Språkförsvaret

21 oktober 2013 18:51

Alla säger inte så, som tur är...Hur det har gått till är svårt att säga.

 
Ingen bild

Sid

18 september 2013 18:51

Hur många personer använder ej datorer i Sverige ..och hur många användare finns det

Nätverket Språkförsvaret

18 september 2013 19:12

Färre än 10 procent använder inte dator, om datoranvändning och internetanvändning sammanfaller: http://sprakforsvaret.bloggagratis.se/2012/10/28/8896323-statistik-om-internetanvandningen-i-varlden/

 
Ingen bild

knutteliten

2 april 2013 13:45

hur kom engelskan till indien från början?

Nätverket Språkförsvaret

2 april 2013 13:57

England började penetrera Undien år 1600 genom Ostindiska kompaniet, men England var inte ensam kolonialmakt i Indien. 1763 besegrade britterna sin viktigaste medtävlare i Indien,Frankrike, men först i början av 1800-talet hade Storbritannien den faktiska makten i Indien. Engelska är alltså ett kolonialspråk i Indien - läs mer i Wikipedia.

 
Ingen bild

Bosse Raunavaara

18 mars 2013 12:43

uttalas o som å före dubbla konsonanter?

Nätverket Språkförsvaret

18 mars 2013 14:29

Nej, jag tror inte att det finns någon sådan regel. Det heter i och för sig "bocka", "boll", "kost " etcetera, men det heter "olle", "bomma", "otta" med flera. Det är nog snarare fråga om ljudutvecklingen språkhistoriskt: långt a i svenskan har utvecklats till ett å-ljud.

 
Sanna

Sanna

28 februari 2013 16:39

Säger man länk eller link på svenska?

http://swea.org/controls/default.aspx?mid=1225

Nätverket Språkförsvaret

28 februari 2013 18:42

Det heter länk på svenska - link är engelska.

 
Ingen bild

terrapax@hotmail.com

17 januari 2013 10:12

Används det gamla svenska ordet besättelse, som har att göra med besatthet, i modernt svenskt språkbruk?

Nätverket Språkförsvaret

17 januari 2013 12:04

Nej, redan i SAOB anges det som mindre brukligt. Men inget hindrar att du försöker återintroducera det!

 
Ingen bild

Jan Dahlstedt

6 december 2012 10:24

Jag har sett uttrycket Ta rygg vars ursprung säkerligen är importerat. Min gissning är från det amerikanska To piggyback. Kan ni bekräfta eller svara på frågan?
jandahlstedt@hotmail.com

Nätverket Språkförsvaret

6 december 2012 11:07

Det är ett sportuttryck - se http://www.svd.se/kultur/sprakspalt/sportuttrycken-sprider-sig_1098265.svd

 
Ingen bild

Lundberg

15 november 2012 09:55

Jag avfattar en uppsatts om engelska ord i svenska språket, vilket jag själv anser är en styggelse. Hur ställer ni er till detta? Vad kan vi göra åt det?

Nätverket Språkförsvaret

15 november 2012 12:48

Se svaret på fråga 26 i "Vanliga frågor" - http://www.språkförsvaret.se/sf/index.php?id=20 - och läs om relationen mellan statusvård (som Språkförsvaret prioriterar) och språkvård - http://sprakforsvaret.bloggagratis.se/2010/12/02/4070060-om-forhallandet-mellan-statusvard-och-sprakvard/.

Mvh,
Per-Åke Lindblom

Presentation

Omröstning

Vad anser du om att Sverige tillåter fullt skattefinansierade skolor att använda engelska som första undervisningsspråk i upp till 50 % av tiden i grundskolan och upp till 90 % i gymnasiet? Den senare elevkategorin läser endast svenskämnet på svenska.
 Helt rätt
 Bra
 Undervisning ska kunna ges på engelska men inte i så hög utsträckning som för närvarande
 Dåligt. Det huvudsakliga undervisningsspråket i svensk skola ska vara svenska
 Om en skola använder engelska som första undervisningsspråk, ska denna inte skattefinansieras
 Vet inte

Fråga mig

128 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ Språkförsvaret med Blogkeen
Följ Språkförsvaret med Bloglovin'

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se