Alla inlägg den 8 februari 2022

Av Nätverket Språkförsvaret - 8 februari 2022 14:00

Göran Lund skriver på Språkförsvarets vänner på Facebook:


”Av länken framgår att en ICA-butik i Stockholm har problem med IES-elever som hänger där innan skolan börjar. När de väl svarar, är de så arroganta, de, som vi gett rätten till myndighetsutövning (betygsättning), har mage att svara på engelska. Gå gärna in och kommentera."  

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)



Av Nätverket Språkförsvaret - 8 februari 2022 11:45

Vår gamle världsmästare i tungviktsboxning, Ingemar Johansson, har fullt förståeligt och helt rättvist en plats i många svenskars hjärtan.


Dock var han ingen språklig förebild, för vad svarade "Ingo" den amerikanske reportern som (på engelska) ville veta vad vi kallar "Champion" på svenska?


Johanssons svar, på sin "Göteborgsengelska: "We say the same!".


Gör vi? Jag har alltid sagt, säger nu (2022) och kommer alltid att säga "Världsmästare". Jag misstänker starkt att så än mer var fallet bland gemene man 1959.


ABC 123

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 8 februari 2022 08:00

Jag fick krav på indrivning från Alektum Group Payment solutions. När ilskan lagt sig, insåg jag till slut att jag mest hade mig själv att skylla och satte igång med att försöka betala. Min skuld var svensk, men indrivningen skedde på engelska eller snarare svengelska. De ville veta mitt "person number", ett uttryck som inte existerar i USA och antagligen inte heller i övriga engelsktalande världen.  Sedan vägrade min bank att betala till Alektum, men då kunde man klicka till sig ett "security token", ännu ett obegripligt uttryck, som jag efter över 30 år i USA  aldrig hört talas om. Väntade ett tag på att ett "token" skulle dyka upp på skärmen men måste ge upp och betala med kreditkort. 


Alektum Group is a Swedish, family owned debt collection company, läser jag på nätet. Varför då försöka kommunicera på konstig engelska?


Bengt Svensson

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards