Alla inlägg den 19 januari 2014

Av Nätverket Språkförsvaret - 19 januari 2014 22:00

I går kväll drabbades jag av en illustration till engelskans utbredning i tid och otid.  Mot bättre vetande (dåliga tidigare erfarenheter) såg och (dessvärre lyssnade) jag till andra delen av SvTs så kallade  trettondagskonsert. Programledarinnan talade och sjöng huvudsakligen engelska + enstaka ord  på svenska., Den engelska dirigenten däremot kunde någon gång tala flera svenska ord. En annan sångerska okänd för mig men troligen svenska samt Peter Mattei medverkande med sång (?) på engelska textat på — engelska, vad annars. En operaaria på italienska fick svensk text. SvT anser tydligen att alla förstår sångtexter på engelska. 
 
Direkt efter "trettondagskonserten" såg och lyssnade jag till en nästan tre timmars konsert: "sista kvällen med gänget" — ja, alltså med promenadkonserterna. En fantastisk upplevelse! Den förflöt, förstås, på engelska (eventuellt på litet italienska, är osäker på fångarnas kör). Trots allt kom programmet från London/Albert Hall och flera orter i Storbritannien.
 
Jag är idiotisk nog att anse att radio - och tvprogram på nationaldagar, kronprinssesfödelsedagar, Allsång på Skansen samt större nationella folkliga helger  och högtidsdagar i huvudsak skall ske på  svenska. Å andra sidan  slipper jag en del program …  På spåret är ett annat exempel där det sjungs på engelska.
 
Björn I. Ohlson
 
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 19 januari 2014 14:26

Dagens Svenska Dagbladet innehåller flera artiklar som språkintresserade gärna läser.


Den största är på ett helt uppslag, har rubriken ”Skolan behöver ett starkare ledarskap” och i vilken Engelska skolans grundare Barbara Bergström intervjuas.


Den andra ”Språkspalten” av Anna-Malin Karlsson har rubriken ”Större språkintresse, men färre språkstudenter”. Där redogörs för varför språkintresset aldrig har varit större än nu. Samtidigt väljer alltfler att inte studera språk. Paradoxalt.


Den tredje är skriven av Kvalitetsredaktören Per Söderström och har rubriken ”Järnvägsstation kräver sin plats i rubriken”. Texten lyder som följer:


”De senaste tre åren har ordet tågstation använts 101 gånger i SvD, enligt det elektroniska arkivet. Får man skriva så? Nej, tycker somliga läsare och det med emfas.


'Det heter järnvägsstation och järnvägsvagn. Sluta skriva tågstation, tågvagn och tågförare (Den senare heter lokförare)', skriver en läsare.


Jag önskar att jag kunde instämma. Men tyvärr. I Svenska Akademiens ordlista, som är normerande för svenska språket, hittar jag alla dessa tre tågord. Visst, substantivet järnväg var först. Enligt Nationalencyklopedin kan ordet härledas tillbaka till 1808 och kommer från franskans chemin de fer. Tåg gjorde debut 1889 och kommer från tyskans Zug.


Själv föredrar jag järnvägsstation men noterar att jag är i minoritet i det avseendet. I arkivet blir det bara 91 träffar på ordet de senaste tre åren. Om jag däremot satt som redigerare och skulle formulera en rubrik hade jag inte tvekat att skriva det kortare ordet tågstation om utrymmet vore knappt.


Tågstation hittar jag också i ett dokument från Språkrådet. Och i SL:s handlingar på nätet noterar jag ett flitigt bruk av ordet tågförare. Trafikverket skrivet understundom såväl tågstation som tågförare. Så tåget har nog gått, om uttrycket tillåts, och stannar numera vid såväl järnvägs- som tågstationer.


Varför heter det järnväg, för övrigt? Rälsen är väl av stål?”


Jag tyckte att det var värt att skriva några rader till redaktören. Så här lyder de:


Hej Per Söderström!


Varför heter det järnväg? Ser vi på de tre språk engelska, franska och tyska, som vi tagit mest intryck av ger en direkt översättning av deras begrepp


railway – skenväg         chemin de fer – järnväg         Eisenbahn – järnväg.


Då faller sig det sig inte så konstigt att vi valt att tala om järnväg istället för stålväg. Enligt min uppslagsbok är stål den sammanfattande benämningen på den mängd olika legeringar där järn är den viktigaste beståndsdelen. Allmänt är det väl så att vi till vardags inte gitter att hålla isär vilket som är vilket.


Du är inte så många år yngre än mig. För vår generation är järnvägsstation den naturliga benämningen. Yngre tänker nog mer i analogi med busshållplats, cykelställ, taxistation, bilparkering, båthamn och häststall, där själva transportmedlet fått ge namn åt var det stannar. Järnvägsstation är undantaget i det här sammanhanget tillsammans med flygplats.
 
Även om vi vill att språket ska vara logiskt och konsekvent, så är det inte det.


Ha det så gott!


NåN
 


 

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards