Alla inlägg den 10 april 2023

Av Nätverket Språkförsvaret - 10 april 2023 08:00

(Brev till Axess)


Hej


Jag tittade med stort intresse på dokumentären Rumäniens stulna revolution på Axess-tv. Men en fråga: Varför har ni drabbats av "SVT-sjukan" och sänder en fransk dokumentär med engelsk berättarröst, istället för det franska originalet? Jag har själv rest mycket i Rumänien och vet att landet har en nära relation med Frankrike och vice versa. Då verkar det att gå över ån efter vatten att en insiktsfull fransk dokumentär i Sverige ska sändas med engelsk berättare. Vad är poängen med det? Som tittare har jag ju ändå texten, så det har ingen betydelse för begripligheten. Däremot förtar det mycket av den autentiska upplevelsen. Jag hade hoppats att det bara var SVT som ägnade sig åt sådant, och har betraktat Axess som en fristad för oss som värderar autenticiteten högre.


Så min fråga är: Varför?


Med vänlig hälsning

 

Ola Nilsson

Tittare i Umeå


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28 29 30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards