Alla inlägg under december 2022

Av Nätverket Språkförsvaret - 24 december 2022 12:44

Enligt min mening är det en självklarhet att det svenska språket ska ha en särställning i svenska bibliotek


Svenska språket är inte "ett i mängden" som vissa flummare  verkar vilja få det till. Det är vårt lagstadgade officiella huvudspråk och ska behandlas därefter.


Etniciteten eller "läggningen" hos de som läser för barn på bibliotek är mig, däremot, fullständigt egal. Bara de är justa och pedagogiska gentemot barnen.


Per-Owe Albinsson,

medlem i Språkförsvaret


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)



Av Nätverket Språkförsvaret - 24 december 2022 08:00

Tyvärr är det många affärer och restauranger i Växjö som i dag har engelska namn. Som om detta inte räckte önskas det i somliga skyltfönster ”Happy Holidays” och ”SEASON’S GREETINGS” på engelska i stället för ”God jul” på svenska. Den politiskt korrekta, urvattnade önskningen kan för övrigt gälla vilken högtid som helst, vilket är trist.


 


Även om ägarna skulle vara engelskspråkiga tycker jag att det hör till god ton att skriva på svenska, vårt officiella språk, om affären eller restaurangen finns i Sverige. Om affärsägarna har svenska som förstaspråk, som exempelvis Stadium med huvudkontor i Norrköping, är det förstås ännu värre med all denna engelska. Själv föredrar jag att besöka affärer, restauranger och konditorier med svenska namn, som exempelvis Askelyckan.


 


Det har nu gått så långt att man får vara tacksam att barnrösternas ”Tack för att du håller Växjö rent!” alternativt ”Tack för att du slänger ditt skräp här!”, som hörs när man slänger något i papperskorgarna, är på svenska och inte på engelska. Jag tycker att affärs- och restaurangägarna ska hedra vårt vackra svenska språk, som har talats i Sverige sedan urminnes tider, och slänga engelskan i skräpkorgen.


Christina Johansson


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


Av Nätverket Språkförsvaret - 23 december 2022 08:00

Den frågan reder Sara Lövestam ut i dagens språklucka i Svenska Dagbladet.


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


Av Nätverket Språkförsvaret - 22 december 2022 08:00

Sanna Beijnoff har liksom jag och många andra på senare tid testat AI-programmet ChatGPT. Hon upptäcker att det inte är helt lätt att skilja det svar hon får från ChatGPT från det råd hon skulle kunna få från en psykolog i en rådgivningsspalt:


”Jag fabulerar något om en mor på sin dödsbädd, en komplicerad och sårig relation. Nå, låt höra, vad ska jag säga till mamma? Efter en inledande resonerande brasklapp om att det inte går att ge tvärsäkra svar skriver Chat GPT att min mor förmodligen känner sig sårbar och rädd och att det är viktigt att jag försöker våga vara närvarande med henne i stunden, inte nödvändigtvis prata, men kanske hålla hennes hand. När det fortsätter radas upp fler medkännande och nyanserade, om än något svepande, tankegångar, inser jag motvilligt att svaret inte är helt lätt att skilja från det en psykolog skulle kunna svara i valfri rådgivningsspalt. Jag känner igen de samtalstekniska metoder jag själv skolats i, som syftar till att få en människa att känna sig hörd, validerad, motiverad.


När en robot härmar ens beteende händer något med ens syn på sig själv. Liknar roboten mig, eller är det jag som liknar roboten? Om jag fått lära mig hur jag ska visa empati för en lidande människa, gör det något med min syn på hennes lidande? Blir hon ett problem att lösa, en uppsättning signaler att avkoda? Var går gränsen mellan det mekaniska och det mänskliga? Vi utövar ju alltid inflytande över varandra, mer eller mindre subtilt och avsiktligt.”


Läs vidare här


Observatör

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 21 december 2022 12:53

Jag ställde följande fråga till ChatGBT: ”Vad gör Språkförsvaret i Sverige?” och fick detta svar:


”Språkförsvaret är en del av Försvarsmakten i Sverige som har till uppgift att stödja och säkerställa försvarsmaktens behov av kommunikation, översättning, tolkning och språkteknologi. Språkförsvaret ansvarar även för att utbilda och certifiera försvarsmaktens personal inom området språk och kommunikation. Språkförsvaret har också en viktig roll i att samarbeta med andra länder och internationella organisationer inom området språk och kommunikation.”


Denna information är inte alls korrekt – utan fria fantasier.


Observatör


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 21 december 2022 08:00

Konjunkturinstitutet annonserar just nu tre nya böcker. På pärmsidorna står titlarna  så här:


1. Miljö

ekonomi


2. Konjunktur

barometern  


3. Konjunktur

läget


Bindestreck har permitterats. Engelsk-influerad särskrivning slår till på olika sätt. Grundläggande språkkunskap förtvinar.


Jag får numera min pension från


PENSIONS

MYNDIGHETEN


Andra ett-ordsmyndigheter har också blivit två- eller till och med tre-ordsmyndigheter.


Jag tittar ibland på inlägg på Facebook. Särskrivningar och stavfel är legio. Skribenterna är tydligen vuxna människor med svenska namn. Ingen bryr sig. Förfallet är här för att stanna.


Lars Nordberg

Tämligen uppgiven


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 20 december 2022 15:00

Staffan Fridell, professor emeritus i nordiska språk, har samlat svenska ords ursprung i boken ”Ordklok”. Vet du var ord som ”viking”, ”dålig” eller ”dass” kommer ifrån? Sätt dina kunskaper på prov i detta test.


Gå vidare till testet här!


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - 20 december 2022 12:54

Direkt till onleihe  


”Vad är onleihe?

Onleihe är Goethe-institutets digitala bibliotek. Här kan du ladda ner 23 000 tyskspråkiga e-böcker, ljudböcker, läromedel för tyskstuderande, tidskrifter och tidningar samt titta på film online. ”


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Skapa flashcards