Alla inlägg den 16 mars 2023

Av Nätverket Språkförsvaret - 16 mars 2023 08:00

I stället för att skriva ”dom” i subjektsform- och objektsform, som Språkrådet nya chef Lena Lind Palicki vill, föreslår jag att vi börjar använda ”de” i subjektsform och ”dem” i objektsform när vi talar. Lena Lind Palicki, som debatterade med Björn Ranelid på Aktuellt den 14 mars, menade att det är alltför svårt att lära sig hur ”de” och ”dem” används och att man ska ägna tid åt viktigare saker. 


Detta är ett häpnadsväckande uttalande. Mina elever förstår direkt skillnaden mellan ”de” och ”dem” när jag har förklarat den för dem. Det räcker att ge eleverna följande två meningar:


”De gav dem äpplen.” 

”De gav äpplen till/åt dem.”


Dessutom går det att byta ut det personliga pronomenet ”de” i subjektsform mot ”jag”, ”du”, ”han”, ”hon”, ”vi” och ”ni” och det personliga pronomenet ”dem” i objektsform mot ”mig”, ”dig”, ”honom”, ”henne”, ”oss” och ”er”. Vari består svårigheten?


Jag vill ge den språklige virtuosen och pristagaren av Språkförsvarets hederspris Björn Ranelid rungande applåder för hans strålande insats i debatten mot Språkrådets nya chef då han ridderligt försvarade fortlevnaden av  ”de” och ”dem” i skriftspråket.


https://www.svtplay.se/video/KnVaNEd/aktuellt/ikvall-21-00/?id=KnVaNEd&position=1840 


Christina Johansson

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards